Skocz do zawartości



Zdjęcie

Wtyczki VST i impulsy 2: Czas Simby


  • Zaloguj się
49 odpowiedzi na ten temat

#1 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 13.08.2013 - 00:55

Dzielę się oto przewodnikiem po gitarze z impulsów, jeżeli komuś jest mało. Tamten kisielkowy też dobry, ale na pewno niektórzy zastanawiają się, czy później Simba przeżył itp, po to robi się przecież sequele. Tutorial jest zrobiony z Reaperem ale nikt nie powinien mieć trudności ze zrobieniem go na innym DAW, większość pracy jest na pluginach, darmowych zresztą.

 

Ślad gitarowy wymaga jeszcze odpowiedniej obróbki, aby nadawał się do umieszczenia w miksie. W tym celu zbudujemy od samego początku łańcuch wtyczek VST - uwzględniając w nim miks stereo, korekcję i inne ważne aspekty.

Na początek musimy przygotować coś takiego, jak na obrazku poniżej. Za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+T dodaj trzy nowe ścieżki. 

  • Pierwszą ścieżkę nazwiemy "Gitara" i zostawimy pustą. 
  • Na drugiej i trzeciej ścieżce ("Take1", "Take2") na próbę nagraj tą samą partię w dwóch identycznych podejściach (z metronomem). To musi być faktycznie zagrane dwa razy i idealnie równe. Gdybyśmy skopiowali ścieżkę, efekt końcowy będzie znacznie gorszy.

Na koniec tutoriala będzie można usunąć te nagrane fragmenty i nagrać coś mając jednocześnie odsłuch na żywo (z przesterowanym brzmieniem które zaraz ustawimy), ale teraz trzeba na te ścieżki wstawić cokolwiek, żeby móc spokojnie ukręcić brzmienie.
Trzymając [SHIFT] zaznacz obie ścieżki z fragmentem gitary i przeciągnij je na "Gitarę" w taki sposób, aby wskoczyły jako jej "podścieżki". Ustawiamy im "hard panning" czyli jedna ścieżka będzie 100% left, druga 100% right. Ścieżka "Gitara" pozostaje bez zmian 0%, czyli center.

 

folder.jpg

 

Teraz przy ścieżce "Gitara" klikamy przycisk FX i zapinamy odpowiedni łańcuch efektów. Od razu zaznaczam, że ich kolejność ma ogromne znaczenie! Przykładowy łańcuch dla przesterowanej gitary może wyglądać tak:

  1. Filtr górnoprzepustowy
  2. Symulacja heada
  3. Symulacja paczki
  4. Equalizer
  5. Saturacja
  6. Reverb

 

1. Filtr górnoprzepustowy (HPF)
to praktycznie korektor (EQ) odcinający niskie częstotliwości. Tej gitarki jeszcze nawet nie przepuściłem przez head'a, a już wycinam bas. Dzięki temu gitara ma szybszy atak, łatwiej jest uniknąć sklejenia dźwięków na przesterze, brzmi agresywniej. U mnie w tej roli wystąpił darmowy plugin gHi. Zaczynamy od 100hz i idziemy powoli w górę, ufając swoim uszom.

 

ghi.jpg

 

2. Symulacja head'a.
Sprawa dość oczywista, każdy weźmie taki, jaki lubi. Ale musi działać w trybie stereo. Lewy i prawy kanał są przetwarzane całkiem osobno jak dwa różne heady. Nie szalejcie z basem, bo zaraz trzeba będzie go i tak wyciąć. :)

head.jpg

 

3. Symulacja paki oparta na impulsach.
Jeżeli jeszcze nie wiesz o co chodzi i skąd wziąć impulsy, to zapraszam do lektury tego artykułu. To bardzo ważny etap, bo po pierwsze teraz stworzymy stereo, a po drugie symulacja paczki ma według mnie większy wpływ na jakość brzmienia niż sam head. Bohaterem tego etapu będzie darmowy VST "Poulin LeCab 2" do pobrania stąd.

Od tej chwili Twoja lewa gitara wcale nie jest po lewej, a prawa nie jest po prawej(!) Dotychczasowy układ "stereo" był jedynie po to, żeby LeCab mógł osobno brać lewą gitarę, a osobno drugą. Dlatego tak ważne było maksymalne rozsunięcie ich (100% lewa & 100% prawa)

 

paka.jpg

LeCab 2 na pierwszy rzut oka wygląda przerażająco, ale to pozory. Składa się z sześciu identycznych "channel stripów", więc oprócz tego, że nakłada impulsy na ścieżki, jest ich 6-kanałowym mikserem. Każdy z tych "stripów" będzie pobierał gitarę zależnie od ustawień, albo z lewego, albo z prawego kanału, a potem nakładał na nią symulację kolumny (impuls) oraz umieszczał tak przygotowany track w dowolnym miejscu panoramy(100% left - 100 right). Na koniec miksuje wszystkie 6 podobnych sygnałów do stereo.

 

strip.jpg

Jeden z sześciu kanałów LeCab'a 2

 

Z czego składa się każdy kanał LeCab'a?

  • Input - wybiera z którego kanału stereo wtyczka ma brać sygnał gitary. Jeżeli wszędzie będzie ustawione "Left" to wszystkie 6 impulsów będzie "odgrywać" lewą gitarę, ale nie będzie w ogóle słychać prawej!
  • W lewym górnym rogu jest symbol folderu - tam wskazujesz gdzie jest impuls.
  • PAN to ustawienie balansu, czyli w którym miejscu panoramy powinien grać dany impuls.
  • Volume - głośność tego kanału.
  • Highpass i Lowpass to odpowiednio filtr górnoprzepustowy i dolnoprzepustowy. Jeżeli nie potrzebujesz korygować konkretnej próbki, to zostawiłbym je w spokoju a korekcję zrobi się później. (szkoda czasu)
  • Dwa zachodzące na siebie kółka - symbol stereo - w małym kwadracie pomiędzy parami kanałów (widać go po prawej stronie obrazka) służy do szybkiego zrobienia pary stereo. Właściwie rozsuwa PAN na 100% L oraz 100% P.

Pozostałe kontrolki są mniej ważne:

  • "S" to solo, jest po to żeby gitara grała tylko tym jednym impulsem.
  • Strzałki przełączają między plikami w obrębie jednego folderu - wygodne porównywania brzmień
  • PHASE - przełącznik odwrócenia fazy którego używa się w razie problemów fazowych. Można też sobie po prostu kliknąć i zobaczyć czy jest lepiej.
  • Delay - opóźnienie ścieżki w stosunku do reszty. Albo usuwanie problemów fazowych. Teoretycznie nadaje się do "pogrubiania" brzmienia, chociaż tej metody raczej nie polecam.
  • Wyłącznik z diodą po prostu wyłącza kanał i do widzenia :)

Ogólnie idea jest taka że zbudujemy ścieżkę stereo, wykorzystując 6 impulsów.
Traktuję kanały LeCab'a jako pary - para górna, środkowa i dolna. Zmień w kanałach input w taki sposób że wszystkie 3 kanały z lewej strony mają na wejściu lewy kanał, wszystkie prawe mają na wejściu prawy.

Każda para dostaje podobne impulsy (ale nie ten sam). Na przykład na górze będą impulsy zewnętrznej strony membrany głośnika (edge), środkowa para dostanie membranę (cone), a dolna para kopułkę (cap).

Pamiętaj że najważniejsze jest nie stereo, ale to, jak dobrze skomponujesz ze sobą właściwe impulsy dobrej jakości!

 

speaker-175x166.jpg (Ilustracja ze strony RedWirez)

Myślę, że dobre stereo polega na tym, że niskie częstotliwości są w centrum, na środku panoramy - tak jak basówka i stopa, zaś wysokie są zróżnicowane, rozsunięte szeroko po prawej i lewej stronie. Basowe dźwięki nie są zbyt dobre do robienia rozstrzału na prawy i lewy, bo i tak nikt nie pozna zbyt precyzyjnie, z którego głośnika one wychodzą, a zaburzenie symetrii tylko pozbawi miks energii.

Powiedzmy, że impulsy z trzeciej pary (cap) brzmią szczególnie basowo w porównaniu z parą 1 i 2. Dlatego dałbym je na środku - na obu kanałach dajemy PAN = 0. Odjąłbym też obu kanałom głośności, żeby gitara nie waliła zbyt nachalnie ze środka panoramy.
1 i 2 para mają raczej jasne brzmienia, więc rozsuniemy je na 100%, po to żeby osiągnąć przestrzenny efekt i żeby w panoramie zgrabnie pomieściły się później inne rzeczy, takie jak wokal, solówki itd.
pierwszą i drugą parę, a więc "cone" i "cone edge" można rozsunąć na sto procent - tu nie trzeba kręcić - wykorzystaj te kwadraciki z symbolem stereo, żeby "sparować" ze sobą kanały.
Na koniec prawdopodobnie trzeba będzie nieco ściszyć sumę LeCab'a, w jego prawym górnym rogu - pokrętłem MASTER.

 

4. Equalizer.
Jakkolwiek dobrze nie ukręciliście paczki, zawsze skorzysta z korektora parametrycznego. Wezmę ReaEQ, pokładowy korektor Reaper'a.
Po pierwsze musimy zrobić obowiązkowe odcięcie dołu, prawdopodobnie masz go teraz znacznie za dużo. W moim przypadku użyłem do tego filtra górnoprzepustowego (type Low Shelf), ustawionego na aż 150hz.
Jeżeli gitara nie brzmi wystarczająco głęboko, można ją delikatnie pogrubić gdzieś w okolicach 240hz
Do podbijania tych okolic odpowiadających za pełnię brzmienia można też użyć BootEQ, o którym niedawno pisałem.
Ustawianie odcięcia dołu gitary to jednocześnie czas na podjęcie decyzji, jak zmiksujesz ją z basówką. Chodzi o to, że nie powinny zbytnio na siebie nachodzić, ani walczyć o przestrzeń. Gitara elektryczna ma w pewnym miejscu ustąpić miejsca basowej. Wiele osób radzi, aby gitara elektryczna odsłuchiwana solo brzmiała jakby przez telefon - czyli że całe "mięcho" ma być dopiero produktem jej współpracy z basówką. Ta zasada może i nie sprawdza się w każdym miksie, ale w 90% miksów - tak.

  • W okolicy 1-2k można w moim wypadku dodać do gitary przyjemnej "siary", ale należy uważnie posłuchać, czy nie powoduje to konfliktu np. z wokalem.
  • Za to w okolicy 5-6k spotkałem sporo szumu, który nie dodawał do gitary niczego dobrego więc to pasmo podciąłem o jakieś -3dB.
  • Od góry można odciąć dolnoprzepustowym (low shelf'em), ale u mnie nie było takiej potrzeby, bo tak prawie nic nie grało powyżej 6k

Podczas swoich audio-poszukiwań natrafiłem na różne inne stare porzekadła, które mogą być dość spoko na początek:

  • Lepiej obcinać, niż podbijać.
  • Wykonuj zabiegi equalizerem tylko wtedy, gdy wiesz po co to robisz
  • Stosuj szerokie Q. (To znaczy pasmo, bandwidth)
  • Nie podbijaj/nie obcinaj nigdy więcej niż 3dB (sic!) *

* - trochę głupie, stosować tylko gdy nie słyszysz co robisz, a chcesz coś sobie podciąć :)

 

 reaeq.jpg

 

5.Saturacja

Wydaje mi się że już z tym przynudzam. Przynudzam? Po raz kolejny na blogu gości darmowy "saturator" Ferox. Chodzi o lekkie dodanie przesterowania, żeby gitara była bardziej brutalna i "obecna". Często to nie brzmi super "solo", ale w kontekście miksu jest niezastąpione. Wyszedłem od presetu High Quality Tape, ale lekko zwiększyłem saturację do momentu gdzie odpowiednio dodała pazura, bez przesadnej "siary". (czyli 22%). Tylko jeszcze upewnij się że Ferox nie otrzymuje zbyt głośnego sygnału, bo wtedy nieciekawie przesterowuje się. Pomocny będzie paskowy VU meter po jego prawej stronie.

ferpx.jpg

 

6. Reverb
To już jest ostatni szlif. Na sam koniec dodaję odrobinę reverbu żeby "nadać gitarze kontekstu". To ma sprawić, żeby ścieżka gitary ze sztucznym headem i kolumną nie była taka zwieszona w próżni. Przy okazji to pozytywnie wygładzi jej brzmienie. Reverb ma działać niezauważony - szczególnie w wypadku gitary rytmicznej.

 

arm.jpg

 

Nagrywanie nowej partii z odsłuchem

Teraz wystarczy usunąć stare nagrania gitary na ścieżkach "Take1" i "Take2" i można nagrywać już na serio. W tym celu uzbrajamy jedną z tych dwóch ścieżek i włączamy monitorowanie (zaznaczone na poniższym obrazku). Można nagrywać.

 

A gdzie kompresor?
Jak widać, nie użyłem nigdzie kompresora. W moim wypadku - mocno przesterowanej gitary rytmicznej - nie byłoby z tego raczej żadnych profitów, bo ona jest już z natury skompresowana. Użycie kompresora sprawi tylko, że będzie trudniej wmiksować kolejne ścieżki. Za to dobrym pomysłem byłaby kompresja partii solowych - dzięki temu bardziej "wypłyną" na wierzch. We większości przypadków nie będziemy kompresować tego, co ma być w tle, a skompresujemy to, co ma wybijać się na pierwszym planie.

 

To najważniejsze rzeczy jak chodzi o sprawy techniczne, reszta to już praktyczne umiejętności. Powodzenia z eksperymentami, wypróbujcie u siebie i piszcie komentarze. Dziękuję Państwu za uwagę!

 

// Artykuł pochodzi z www.noiz.pl


Ten post był edytowany przez Kwik dnia: 13.08.2013 - 11:07
poprawki stylistyczne

  • Leo, Kwik, Surykat i 3 inni lubią to

#2 scorpien

  • scorpien
    Weteran
  • Postów: 1757
  • Dołączył: 13.02.2012
  • z:London

Napisany 13.08.2013 - 08:42

Fajnie, fajnie ;)

tylko noiz.pl też tego nie pisał, artykuł brzmi prawie jak przetłumaczony translatorem :D

Straszne ogólniki tutaj są, a co gorsza kompletnie nie nadają się do nowoczesnego metalu. Do rocka z lat 80tych owszem, ale nie do metalu ;p


Problemy:

1. Nagrasz sobie marshalla dopalonego na Hi-gain z głośnika Vintage 30 i co ? I podbijesz jeszcze na wysokości 2khz tak jak tutaj ? Nie będzie się dało tego słuchać.
2. Brak kompresji na gitarach ? Sami nagrajcie i usłyszycie jak brzmi gitara zmieszana z blastami bez kompresji.
3. Nie ruszamy góry ? Przecież autor sam napisał, że tam szum i piach siedzi. Warto pobawić się filtrem dolno przepustowym i uciąć gitary aż do 6,5khz

4. Nie tnij więcej niż 3db ? A dlaczego ?
5. Ten tutorial sprawdziłby się w idealnych warunkach z pięknie nagraną gitarą w studiu za ciężkie pieniądze i to przy kawalku ala AC/DC, przy darmowych wtyczkach oraz impulsach niestety EQ trzeba ciachać czasami po 9db.


Pozdro

Bartek ;)


 


  • Viehu, Welisdeykl i MyleneNith lubi to

#3 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 13.08.2013 - 09:48

Ten tekst jest zrobiony trochę na zasadzie "case study" - w tamtym miejscu, które wspominasz, oprócz tego co i ile podbijam, jest też wyraźnie zaznaczone że to jest w określonym przypadku + wyjaśnione dlaczego, w jakim celu. Dlatego nie polecam go, jeśli ktoś oczekuje w nim precyzyjnego przepisu na ciasto.

 

Ad 1. Można powiedzieć, że podane przeze mnie ustawienie EQ jest prawdziwe w takim samym stopniu, co Twoje stwierdzenie "Nie będzie się dało tego słuchać." - tylko zamiast generalizować, zaznaczyłem sobie, że to na moim materiale audio, bo taki akurat wyszedł. :)

Ad 2. Większość łańcuchów do djentu faktycznie kompresor ma. Ale to taki mały bajer, dlaczego uważasz go za podstawę brzmienia, czy on nie naprawiał u Ciebie jakiegoś problemu dynamicznego? Znowu napisałem dlaczego w danym przypadku go nie użyłem + saturacja jest formą kompresji. Bo w większości normalnych zastosowań nie ma po co tej przesterowanej gitary dodatkowo kompresować.

Ad 3. A to jest trzeci dowód że przeczytałeś tekst w ~15 sekund... 

Ad 4. To nie moja zasada tylko zasłyszana - którą zresztą skomentowałem pod spodem (patrz ad 3)

Ad 5. Co ja poradzę że God's Cab's są tak zarąbiste? (nie wiem czy na 100% to były akurat te) - w każdym razie to nieprawda że jest źle z darmowymi impulsami czy wtyczkami. Ta wizja ograniczeń domowego studia mnie dziwi... impulsy są niesamowite i jedyne co mnie może ograniczać to tak zwane ruszenie tyłka, by po raz kolejny poprawić brzmienie, nauczyć się czegoś.

 

Ogólnie mówiąc dziękuję za komentarz, ale przykro mi, że nie miałeś czasu na przeczytanie tego tekstu! ;)


Ten post był edytowany przez mysticmystic dnia: 13.08.2013 - 09:50

  • MyleneNith lubi to

www.noiz.pl - nagrywanie & miks w domowym studio. Tutoriale, porady, wtyczki VST.


#4 ofensywnyrondel

  • ofensywnyrondel
    Stary wyjadacz
  • Postów: 518
  • Dołączył: 06.02.2012

Napisany 13.08.2013 - 10:45

Ogólnie napisałeś okej, ale myślę żeby było tak żeby się nikt nie przyczepił, to powinno być ogólnie, a potem na przykładzie. Bo ile czego gdzie podbić a gdzie odjąć zależy tylko i wyłącznie od pliku źródłowego.


  • Surykat, mysticmystic i MyleneNith lubi to

#5 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 13.08.2013 - 11:09

Zgodzę się, że wszystko zależy od materiału źródłowego, za każdym razem musisz słuchać i myśleć pracując na EQ, ale jednak jest w tym pewna powtarzalność, wspólne symptomy.

 

Jest masa materiałów, gdzie autorzy podeszli całkiem ogólnie, abstrakcyjnie i pseudo-łatwo, na zasadzie "oberżnij HPF ile się da, potem LPF ile lubisz, potem syczące zdejmij ile lubisz i szukaj sam dalszych problemów w swoim audio" - a to jest tak naprawdę nic. A potem ludzie pytają po prostu: jak może wyglądać taka przykładowa krzywa EQ (takie pytanie było inspiracją do napisania arta) i myślę że to przydatne dla wyobraźni, rzucić okiem na dość typowe EQ użyte w sytuacji X. :) Materiał użyty w teście był dość standardowy, tyle że dobre impulsy nie wymagały hardkorowej chirurgii na EQ. (zresztą nigdy tego nie robię)


  • MyleneNith lubi to

www.noiz.pl - nagrywanie & miks w domowym studio. Tutoriale, porady, wtyczki VST.


#6 Surykat

  • Surykat
    Pożegnanie z Afryką
  • Postów: 3137
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 13.08.2013 - 14:32

Szukałem czegoś takiego :D Tyle że mój pecet prawdopodobnie nie obsłuży lecaba z tyloma impulsami i trzeba będzie sobie radzić inaczej :)


  • MyleneNith lubi to

#7 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 13.08.2013 - 14:57

Na szczęście możesz nagrać gitarę na dwóch impulsach, a potem ustawić dużą latencję LeCab'a w prawym górnym rogu i włączyć sobie 6 impulsów, ukręcić brzmienie i dopiero wtedy zamrozić ścieżkę (tzn. freeze) ;)


www.noiz.pl - nagrywanie & miks w domowym studio. Tutoriale, porady, wtyczki VST.


#8 scorpien

  • scorpien
    Weteran
  • Postów: 1757
  • Dołączył: 13.02.2012
  • z:London

Napisany 13.08.2013 - 23:30

Wrzuć na swoją stronę jakieś mixy, bo na razie masz sam tekst.



#9 Surykat

  • Surykat
    Pożegnanie z Afryką
  • Postów: 3137
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 15.08.2013 - 16:35

Kręce cały dzień z tymi impulsami i pigmej z tego na razie.

 

Ma ktoś SM57 na sprzedaż? :D



#10 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 15.08.2013 - 18:20

Mikrofonowanie gitary jest tak samo jak IR, raczej trudne. Tylko składa się z innych czynności, ale sukces zależy jakby od tej samej umiejętności dobierania brzmień mikrofonu (tam są pliki, a mikrofon musiałbyś artystycznie przesuwać). W każdym razie SM57 to na pewno nie jest najbardziej bezstresowy mikrofon do gitary - a skoro mikrofon to trzeba by było kupić ze 2. Krótko mówiąc, jeżeli myślisz o wyrzuceniu komputera przez okno, to jeszcze nie rób tego ;)


Ten post był edytowany przez mysticmystic dnia: 15.08.2013 - 18:23

www.noiz.pl - nagrywanie & miks w domowym studio. Tutoriale, porady, wtyczki VST.


#11 scorpien

  • scorpien
    Weteran
  • Postów: 1757
  • Dołączył: 13.02.2012
  • z:London

Napisany 15.08.2013 - 21:10

Pierwszy efekt mojej pracy z impulsami.

 

Tutaj akurat był dwa impulsy na ścieżkę, od RedWirez G12-T75 SM57 cap edge oraz Senn 421 cap edge.
 


Ten post był edytowany przez scorpien dnia: 15.08.2013 - 21:15


#12 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 22.08.2013 - 09:32

Pytanie do pluginów VST.

Rozumiem ze nagrany sygnał z gitary jest procesowany przez wtyczkę VST w czasie rzeczywistym tzn. im więcej wtyczek na tracku i im więcej tracków z użyciem VST tym wiecej zasobów komp ssie.

Czy można zrobić tak, żeby nagrać ścieżkę, nałożyć VST i po ustawieniu brzmienia jakie pasuje zgrać całość do innej ścieżki jako przeprocesowany sygnał tak aby nie korzystać dalej z pluginów i nie obciążać komputera?


Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#13 scorpien

  • scorpien
    Weteran
  • Postów: 1757
  • Dołączył: 13.02.2012
  • z:London

Napisany 22.08.2013 - 09:37

Tak, szukaj opcji Bounce Track, słyszałem, że ktoś tam też nazwał freeze track.



#14 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 22.08.2013 - 09:58

W Reaperze to właśnie nazywa się zamrożeniem ścieżki (Freeze track). Z drugą nazwą spotykam się pierwszy raz. Materiał jest renderowany off-line do osobnego wave'a, wtyczki wyłączane a oryginalna ścieżka ukrywana/wyciszana.


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#15 mysticmystic

  • mysticmystic
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1337
  • Dołączył: 11.05.2012
  • z:majorka!

Napisany 22.08.2013 - 14:25

@smerfciamajda, sprawdź jaki jest skrót klawiszowy do mrożenia i rozmrażania ścieżki lub zaprogramuj własny - hotkey bardzo przyspiesza pracę.

 

Są przypadki gdzie brak funkcji mrożenia i trzeba renderować ścieżki, ale generalnie, skoro nie mówimy o żadnym konkretnym DAW to nie ma sensu by mieszać sobie terminy.

  • bounce to zgrywka w czasie rzeczywistym, kojarzy się tradycyjnie ze zgrywaniem mastera lub tracków na szpulę. (Z tym że np. Pro Tools pod tą nazwą normalnie renderuje pliki.)
  • freeze, momentalnie usuwa efekty i automatykę i chowa je w bezpiecznym miejscu by potem je sprawnie przywrócić bez żadnych strat

Ten post był edytowany przez mysticmystic dnia: 22.08.2013 - 14:37

www.noiz.pl - nagrywanie & miks w domowym studio. Tutoriale, porady, wtyczki VST.


#16 Vladi

  • Vladi
    5000+
  • Postów: 5174
  • Dołączył: 15.02.2013

Napisany 22.08.2013 - 21:31

w abletonie freeze to właśnie werenderowanie danej ścieżki żeby mogła grać bez obciążania procka, oczywiście można ją "odfreezować" żeby zmieniać parametry.


"Use the Fork, Luke..."
http://soundcloud.com/vlodi

#17 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 23.08.2013 - 11:54

Mam Cubase 6 LE, dziś sprawdzę jak to działa.


Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#18 Surykat

  • Surykat
    Pożegnanie z Afryką
  • Postów: 3137
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 4.10.2013 - 18:38

Panowie, obadajcie ten filmik:

 

http://www.youtube.c...h?v=cBjpXPaLIh0

 

Posłuchajcie jak to wiosło brzmi 3:34, a jak pod koniec w miksie. Ja kręcę brzmienie od paru miechów, szukam czegoś zwartego ale jednocześnie ciepłego, selektywnego, ale nie suchego... a koleś wykręcił cokolwiek na szybko, co średnio mi się podobało, wjebał to do miksu i mi urwał jajca.



#19 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 6.10.2013 - 12:52

Bo miks to nie tylko wiosła. ;) W miksie ma brzmieć całość.



#20 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:18

a ja sie z impulsami po prostu nie umiem dogadać. zbyt mi siarzą jakkolwiek bym nie ustawił. z mica też siarzy ale w miksie jakoś tej siary nie słysze i mi dobrze :D nie wiem co robie źle ale czasem po kilka EQ tej siary cholernej nie zdejmie. mały test:

oryginalny riff: http://www.youtube.c...h?v=1I52A_zjOLU

nagrany na symulacji peaveya:  http://www.sendspace.com/file/gb2t19
 

 

Scorpien twoje próbki brzmią super. Podziel się wiedzą :P

P.S. zauważyłem ze impulsy lepiej dogaduja sie z gitarami z pasywnymi pickupami...


Ten post był edytowany przez chronix2 dnia: 13.10.2013 - 11:20


#21 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 13.10.2013 - 11:32

A ja mam takie pytanie odnośnie midi.

Którym vst da się zrobić ładnie brzmiący bas z ścieżki midi basu i gitary?

Broomstick bass się nada do samego basu?


Ten post był edytowany przez masterunio dnia: 13.10.2013 - 11:34


#22 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:35

bawie sie trilianem ostatnio. do basu midi jest zajebiaszczy, ale osobiscie szukam czegos co da się nałozyć na prawdziwy bas nagrany DI



#23 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:40

A po co chcesz nakładać vst na bas?



#24 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:42

chce mu dodać sztucznie takiego slapa chamskiego :D

 

takiego: http://www.youtube.c...etailpage#t=191

w okolicach 3:15


Ten post był edytowany przez chronix2 dnia: 13.10.2013 - 11:44


#25 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 13.10.2013 - 11:43

Mam scieżkę midi basu w Riperze ale nie gra, podejrzewam że potrzebuje jakiegoś wirtualnego instrumentu.

Tak jak mam ścieżke midi perkusji nakładam na nią ezdrummera i mam żywą perkusję.



#26 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:44

jest dokladnie tak jak mowisz. sztuczny bas załaduj i podepnij ścieżke pod niego



#27 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 13.10.2013 - 11:46

chce mu dodać sztucznie takiego slapa chamskiego :D

 

takiego: http://www.youtube.c...etailpage#t=191

w okolicach 3:15

No to musisz to tak nagrać :P



#28 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 13.10.2013 - 11:47

 

chce mu dodać sztucznie takiego slapa chamskiego :D

 

takiego: http://www.youtube.c...etailpage#t=191

w okolicach 3:15

No to musisz to tak nagrać :P

 

 

Kwestia tego że ja już mam gotową sciezke midi.

Czyli np trilian albo broomstick załatwi sprawe?


Ten post był edytowany przez masterunio dnia: 13.10.2013 - 11:48


#29 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 12:44

viehu to nei jest nagrane to jest wtyka ;) wiem bom widzioł :P jak sie dobrze przysłuchasz na albumie to ten sound zawsze "odbija" z taką samą długością i częstotliwością ;) to jest jakiś niezły patent którego nie znam :D

masterunio - tak, załatwi :) zapinasz sztuczny instrument na sciezke midi z basem tak jak to robisz z perką. a jest jeszcze taki patent że moze ci nie grać jeśli masz nisko zestrojony bas. jeśli ci nie gra to przeciągnij go o oktawę do góry wtedy program będzie łapał


zrobiłem małe porównanie: prawdziwy engl e530 i jego symulacja na tym samym impulsie:

http://www.sendspace.com/file/0vn6pg

najpierw leci prawdziwy, potem sztuczny, potem prawdziwy z EQ i sztuczny z tym samym EQ


Ten post był edytowany przez chronix2 dnia: 13.10.2013 - 12:53


#30 ofensywnyrondel

  • ofensywnyrondel
    Stary wyjadacz
  • Postów: 518
  • Dołączył: 06.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 12:57

Ja tu użyłem bass vsti Zombass się nazywa, on tak brzmi, ale to jest do uzyskania na normalnym basie jak najbardziej, w końcu to sample z żywego basu. Trzeba tylko odpowiedni bas z odpowiednim sprzętem.

 

https://dl.dropboxus...81/ragnarok.mp3



#31 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 13.10.2013 - 19:46

jak mi powiesz jak coś takiego uzyskać z żywego basu DI to bede wdzięczny :P

 

wgl zastanawiam sie czy nie warto przykleić takiego działu typu "jak zrobić dany efekt". nie wiem duch, robot i inne efekty specjalne :) 


Ten post był edytowany przez chronix2 dnia: 13.10.2013 - 20:17


#32 Kwik

  • Kwik
    Ostatni Diakon
  • Postów: 10093
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czerwińska

Napisany 13.10.2013 - 21:10

 

 

chce mu dodać sztucznie takiego slapa chamskiego :D

 

takiego: http://www.youtube.c...etailpage#t=191

w okolicach 3:15

No to musisz to tak nagrać :P

 

 

Kwestia tego że ja już mam gotową sciezke midi.

Czyli np trilian albo broomstick załatwi sprawe?

 

 

Ja robię podkłady do ćwiczeń Broomsticku. Sam posłuchaj jak to mniej więcej brzmi. A robię je z midów. Z Guitar Pro wyciągam ścieżkę instrumentu i obrabiam ją w Cubasie. Dodatkowo na takiego mida można nałożyć Guitar Riga i jest jeszcze większa zabawa :D

 

Bleeding Me - Metallica

 

Oroborus - Gojira


Ten post był edytowany przez Kwik dnia: 13.10.2013 - 21:11

Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#33 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 14.10.2013 - 09:30

Dokładnie o to mi Kwik chodzi. 

Teraz mam zupełnie inny problem. Bass nie gra dzwięków "0" na strunie E. Dodatkowo w większośći gra w innej skali niż powinien.

Wkurza mnie ten broomstick kompletnie sobie nie mogę z tym poradzić.



#34 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 14.10.2013 - 10:38

Problem cześciowo sie rozwiązał za sprawą 4front bass.

Ale dalej nie ma niskich dzwięków np w basie w drop D i niżej

Bass w E gra normalnie



#35 Kwik

  • Kwik
    Ostatni Diakon
  • Postów: 10093
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czerwińska

Napisany 14.10.2013 - 10:51

Jak masz edytor midi w jakimś swoim DAW to musisz podnieść o oktawę wyżej wszystkie dźwięki. I będzie git.

 

Ja jak robię w GP ścieżkę basu, to nie stroję tego jako bas, tylko jako gitarę, czyli przestrajam ton do góry. Z dropami nie ma problemu. Wczoraj nagrywałem se demówkę graną w drop C i poszło bez problemu :)


Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#36 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 14.10.2013 - 11:48

Dobra udało się. 

Transponowałem ścieżke w GP5 z menu programu. Normalnie zawsze robiłem to z menu strojenia i wtedy rozwalało całe scieżki a tak podniosłem bass o oktawę i wszystko ładnie plumka.

Dzięki za pomoc



#37 chronix2

  • chronix2
    Stary wyjadacz
  • Postów: 981
  • Dołączył: 20.02.2012

Napisany 14.10.2013 - 21:49

pisałem ci to wyżej :P hehe


  • masterunio lubi to

#38 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 15.10.2013 - 13:14

Ktoś może mi pomóc jak wydobyć poprawne ścieżki MIDI z TuxGuitar? Nie mam GP a nie chcę piracić, Tux wystarcza, natomiast po eksporcie ścieżki perkusji do midi i zaimportowaniu do Reapera mam wrażenie że przesuwają się pojedyncze instrumenty w czasie do początku utworu i jest sieczka.

Może jest jakiś free soft do extrachowania (fajne słowo extrachuje hłe, hłe :D ) midi z plików tabulaturowych?


Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#39 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 15.10.2013 - 15:11

A ustawiłeś w tux to samo tempo?



#40 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 15.10.2013 - 19:13

Dobry strzał milordzie, sprawdzę, sprawdzę....


Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#41 masterunio

  • masterunio
    Stary wyjadacz
  • Postów: 604
  • Dołączył: 03.02.2012
  • z:Żyrardów

Napisany 16.10.2013 - 08:05

Czy to normalne że po zwiększeniu gainu w headzie i puszczeniu przez symulacje paki i mic pojawiają się szumy jak przy rozkręconym wzmacniaczu?

Jakaś rada na tą przypadłość? Może coś jak bramka szumów vst albo wycięcie konkretnej częstotliwośći



#42 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 17.10.2013 - 17:38

A ustawiłeś w tux to samo tempo?



Niestety to nie to.
Ktoś może mi podesłać jakieś pliczki mid ze ścieżkami basu i perki oraz plik gp z którego to zostało wyciągnięte? Jakiś znany prosty, wolny kawałek bez szatanienia co bym mógł sobie je odpalić w Tux i na Reaperze i zobaczy czy bangla.
Nalepiej na priv to dam emaila.

Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#43 Kwik

  • Kwik
    Ostatni Diakon
  • Postów: 10093
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czerwińska

Napisany 17.10.2013 - 17:46

Może być Enter Sandman? Znany, prosty, wolny bez zbędnego szatanienia :) W paczce masz: midi pierkusji, midi basu, oryginalny plik gp z pełnym tabem, plik gp z basem i bębnami.

 

https://dl.dropboxus.../dla smerfa.rar


Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#44 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 17.10.2013 - 17:51

He, he nie śmiałem prosić o Entera, ale on jest najznańszy i miałem go w głowie.
Dzięki Kwik, lece na kompa spawdzić :)

Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#45 Kwik

  • Kwik
    Ostatni Diakon
  • Postów: 10093
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czerwińska

Napisany 17.10.2013 - 17:53

Mi Enter z automatu przyszedł do głowy jak przeczytałem: znany, prosty, wolny :D

Jakby coś się nie zgadzało, pisz :)


Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#46 metalbyku

  • metalbyku
    Gaduła
  • Postów: 70
  • Dołączył: 02.10.2013

Napisany 17.10.2013 - 18:00

a co tam, zapytam i tu, bo chyba pasuje tematem. Mam problem z LeCab 2. Wtyczka jest 32 bitowa i robi kaszanę na moim 64bitowym Sonarze. DAW sie wywala po dodaniu tej wtyczki. Jakieś porady?



#47 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 17.10.2013 - 18:12

Mi Enter z automatu przyszedł do głowy jak przeczytałem: znany, prosty, wolny :D

Jakby coś się nie zgadzało, pisz :)

 

Gra, a właściwie grają obie ścieżki więc muszę poszukać bo problem tkwi w eksporcie w TuxGuitar. Dzięki Kwik.

 

P.S.

Bębny z EZdrummera graja zawodowo, natomiast bas syntezatorowy z BassStation rozjebał mi wrotki na Enterze :D

 

 

Edyta,

rozkminiłem - Tux wywala zawsze wszystkie ścieżki do jednego pliku MIDI, zawsze. Nie da się osobno wyeksportować pojedynczej ścieżki. Reaper jak zasysa to przy złym ustawieniu wkłada wszystko na jeden track i po nałożeniu bębnów jest miszmasz.


Ten post był edytowany przez smerfciamajda dnia: 17.10.2013 - 18:23

Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#48 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 18.10.2013 - 16:16

Nie tak do końca, reaper pyta się czy chcesz mulitiinstrument midi track wywalić na oddzielne tracki czy dać wszystko na jedną ścieżkę. O tempo też się będzie raczej pytał, czy dostosować midi do tempa projektu. Tak przynajmniej mnie utkwiło w pamięci.



#49 smerfciamajda

  • smerfciamajda
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5494
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:internetu

Napisany 20.10.2013 - 16:32

Tak jest jak mówisz tylko że:
1. Tux wywala wszystko na raz i nie oznacza który instrument jest który, a Reaper nie wie co jest na ścieżce. Samemu trzeba dojść po słuchu która to bas a która perka.
2. Nie pyta o tempo niestety ale to nie problem, w tux jest tempo opisane

Mam: gitarę elektryczną podłączoną kablem do małego wzmacniacza cyfrowego. 

Nie mam: umiejętności


#50 ernie1234

  • ernie1234
    Gaduła
  • Postów: 88
  • Dołączył: 30.05.2013

Napisany 11.09.2014 - 23:32

Pierwszy efekt mojej pracy z impulsami.

 

Tutaj akurat był dwa impulsy na ścieżkę, od RedWirez G12-T75 SM57 cap edge oraz Senn 421 cap edge.
 

 

Scorpion a ja takie szybkie pytanie z innej beczki - sorry za offtop. Jakiej dokladnie kamery używasz? Bardzo fajnie to wygląda i brzmi.  Czy ustawiasz jakieś oświetlenie do nagrywania filmiku ? pozdrowienia


Ten post był edytowany przez ernie1234 dnia: 11.09.2014 - 23:33





0 Użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników