Skocz do zawartości



Zdjęcie

Reampowanie VST.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 odpowiedzi na ten temat

#1 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 30.01.2012 - 18:06

Reampowanie jest ostatnio coraz częściej spotykanym sposobem nagrywania gitar elektrycznych. Na czym polega?

Otóż reampowanie to przepuszczenie, nagranego wcześniej, czystego sygnału z gitary przez wzmacniacz i kolumnę i nagranie go ponownie za pomocą mikrofonu (oczywiście można tę technikę stosować do dodania do śladów nagranych tradycyjna metodą zewnętrznych efektów ale nie o to chodzi w tym temacie.)

Jakie to ma korzyści dla gitarzysty i realizatora? Podstawową zaletą takiego nagrywania jest oszczędność czasu i większe możliwości kreowania brzmienia. Raz nagrany ślad możemy przepuścić przez niezliczoną ilość wzmacniaczy, kolumn, mikrofonów itp. w poszukiwaniu jak najlepszego brzmienia, bez konieczności nagrywania wiele razy tego samego na różnych konfiguracjach sprzętu.

Wiadomo, że mało kto posiada możliwości i sprzęt pozwalający wykonać reamping na żywym wzmaku w domowych warunkach. Tutaj z pomocą przychodzą nam wtyczki VST.

Od czego zaczynamy?

A więc, zakładamy świeżutkie struny na nasze ulubione wiosło. Uwaga! Świeże struny puszczają strój, im gorszej jakości struny, tym bardziej będą się rozstrajać. Może się okazać konieczne odstawienie wiosła na kilka godzin jeżeli zauważymy, że podczas nagrywania jednego take’a strój nam się rozłazi.

Jeżeli używamy wiosła z układem aktywnym zaopatrujemy się w nową baterię
Zakładam, że potrafimy obsłużyć nasz program do nagrywania więc kwestię co i jak ustawić żeby nagrać, pominę. :D

Podłączamy wiosło do interfejsu audio i ustawiamy poziom nagrywania na maksymalnie najwyższy, który nie powoduje przesterowania wejścia (nagrywany sygnał nie wychodzi nam na czerwone pole na wskaźniku poziomu sygnału).

Następnie ściszamy sygnał o 2-4 dB, da nam to pewność, że nawet podczas najmocniejszych uderzeń sygnał nie wyjdzie poza założony wcześniej limit.
Dla czego ważne jest żeby nie przesterowywać wejścia? Otóż spadnie nam dynamika i nagrany sygnał straci na jakości. Wszystko co wyjdzie poza 0dB zostanie „ucięte”, podczas nagrywania pojawią się trzaski, których już się nie pozbędziemy.

Nagrywamy nasze wypociny (jeżeli ktoś nie lubi grać na „sucho” można na czas nagrywania odpalić na szybko jakąś symulację wzmacniacza i kolumny).

Teraz przystępujemy do reampowania. Jedne z najlepszych symulacji wzmacniaczy można znaleźć pod tym adresem http://lepouplugins.blogspot.com/ również z tej strony można ściągnąć program do obsługi IR. Wszystko jest darmowe.

Pierwszą odpalamy symulację wzmacniacza, następnie wtyczkę do załadowania odpowiedzi impulsowych paczek. Dobierając odpowiednio wzmacniacz i IR możemy znaleźć brzmienie, które nas satysfakcjonuje.

Gdy już dojdziemy do wniosku, że to jest to, renderujemy ścieżkę z nałożonymi symulacjami do pliku wav o jak najlepszej jakości i w rezultacie otrzymujemy dobrze brzmiącą ścieżkę gitary, którą możemy obrabiać i miksować w dalszej części pracy nad naszym projektem.

Mam nadzieję, że komuś się przyda. :)

Wszelkie uwagi mile widziane.

#2 valdi

  • valdi
    użytkownik nieaktywny
  • Postów: 6106
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 30.01.2012 - 21:21

A jakie proponujesz sample rate 44100 Hz, czy 48000 Hz? Duża będzie różnica w jakości brzmienia?

#3 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 30.01.2012 - 21:35

Raczej nie do wychwycenia na normalnym sprzęcie, przynajmniej u mnie niezauważalna. Bardziej przykładałbym uwagę do rozdzielczości.

#4 valdi

  • valdi
    użytkownik nieaktywny
  • Postów: 6106
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 30.01.2012 - 21:42

24 bity?

#5 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 30.01.2012 - 21:44

Tak.

#6 kisielek666718

  • kisielek666718
    Unknown awareness...
  • Postów: 9264
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 31.01.2012 - 20:46

Można by przenieść mój pseudo poradnik o szczegółach praktycznych reampowania z pigmeja, hm?

Próbkowanie większe niż 44,1 nie ma specjalnie sensu.

#7 Kwik

  • Kwik
    Ostatni Diakon
  • Postów: 10089
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 31.01.2012 - 20:59

Można by przenieść mój pseudo poradnik o szczegółach praktycznych reampowania z pigmeja, hm?

Jak jest zamknięty to nie możesz edytować? Jeśli tak to napisz do któregoś z modów, żeby temat odtworzyli, potem kopiuj wklej i będzie tutaj :D
Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#8 qqryq

  • qqryq
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 3269
  • Dołączył: 31.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 19:33

A jak to wygląda gdybym chciał do reampowania użyć zewnętrznych symulacji wzmacniaczy, np z fractala?

#9 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 19:49

Jeżeli nie ma ich jako VST, możesz przepuścić ścieżkę z gitarą jako solo (w DAW ofc :)) i nagrać rezultat na inną - taki Reaper odtwarza niewyciszone ścieżki podczas nagrywania innych. I to możesz wykorzystać łącząc sraktala z kompem "w pętli".

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#10 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 21:33

Tylko należy pamiętać, że samo wypuszczenie sygnału z compa to nie to samo. Sygnał z gitary ma inny poziom niż sygnał z compa i żeby sygnał z compa był z powrotem taki sam jak z wiosła potrzeba http://www.radialeng.com/di-xamp.htm lub czegoś podobnego.

Ten post był edytowany przez Viehu dnia: 1.02.2012 - 21:35


#11 Viehu

  • Viehu
    Moderator
  • Postów: 13985
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 8.02.2012 - 18:04

http://www.youtube.c...h?v=DQmMrB93vzM coś takiego znalazłem na jutubie. VST vs. normalny wzmak