Skocz do zawartości



Zdjęcie

TubeScreamer TS-9/TS-808 DIY


  • Zaloguj się
95 odpowiedzi na ten temat

#51 awl67

  • awl67
    Świeżak
  • Postów: 3
  • Dołączył: 10.01.2013

Napisany 13.01.2013 - 11:55

Zrobiłem wersję z przełącznikami, ale u mnie TS808/9 praktycznie nie słyszę różnicy, natomiast Asym/Sym jest duża różnica, szczególnie w środkowym paśmie.

https://www.dropbox....0112_202001.jpg

Napisy weszły pod nakrętki przełączników, ale to do poprawy w następnej wersji.

#52 von Ziegendorf

  • von Ziegendorf
    Świeżak
  • Postów: 3
  • Dołączył: 16.03.2013

Napisany 16.03.2013 - 21:44

Trochę odkopuję temat, ale to chyba dobre miejsce, żeby zadać pytanie. Otóż skończyłem właśnie ts808 według tego samego schematu i męczy mnie radio, które złapałem za pomocą tego efektu :( słychać wyraźnie jakieś stacje (oczywiście w dziwnych językach), najbardziej przy skrajnych ustawieniach potencjometru level (czy volume). Nie mam zielonego pojęcia jak się tego pozbyć, na razie wstawiłem filtr rc (na około 15k Hz) na wejściu i potem na wyjściu też, ale nie dało to żadnego rezultatu. Efekt jako taki działa bez większych problemów, ale to radio? Podpiąłem całość do wzmacniacza, do kanału przesterowanego, na maksymalnym wzmocnieniu (na czystym kanale 'radyjko' jest baaaardzo ciche, ale słyszalne), ustaliłem tylko, że to jest niezależne od gitary, która może nawet w ogóle nie być podłączona. Poradźcie coś :)



#53 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 17.03.2013 - 22:55

Czy efekt został zapuszkowany?

Wygląda mi to na problem z ekranowaniem lub prowadzeniem masy. Porządna, metalowa obudowa i masa poprowadzona w "gwiazdę" powinna pomóc. Punktem gwiazdowym powinien być terminal zewnętrzny gniazda wejściowego.

 

To, że słyszysz radio, jest efektem pasożytniczej detekcji, prawdopodobnie na diodach obcinających sygnał w pętli wzmacniacza o dosyć dużym wzmocnieniu, przed którym to zakłócenie wnika do układu.

Kiedyś miałem podobne kwiatki (ukraińskie radio) przez uszkodzony kabel gitara-pedalboard.


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#54 von Ziegendorf

  • von Ziegendorf
    Świeżak
  • Postów: 3
  • Dołączył: 16.03.2013

Napisany 18.03.2013 - 21:29

efekt wygląda w środku tak http://i.imgur.com/PrVpMcF.jpg więc trochę plątanina kabelków tam jest, ale dziwne, że przez sam ich układ takie rzeczy się dzieją. Masa nie jest poprowadzona 'w gwiazdkę' to fakt. Jeszcze okazało się, że filtr dałem nie taki jak trzeba bo pomyliły mi się kondensatory, może jeśli zrobię rzeczywiście filtr na 15kHz na wyjściu to zamaskuję problem, ale to go nie rozwiązuje. Zauważyłem też, że po przełączeniu na asymetryczne obcinanie potencjometr drive działa, a przy symetrycznym nie, dziwne...



#55 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 19.03.2013 - 00:07

Użyłeś izolowanych gniazd na wejściu i wyjściu sygnału. W takim układzie musisz inną drogą połączyć obudowę z masą układu, żeby ta mogła skutecznie pracować jako ekran. Widzę też kolejny problem. Użyłeś nieizolowanego gniazda zasilającego. Jeżeli używasz zasilacza "z plusem w środku" - OK. Jeżeli nie, czym prędzej wymień je na izolowane. W przeciwnym wypadku układ może pójść z dymem po podłączeniu pod "bossowski" zasilacz. W muzyce "plus na zewnątrz" to taki niepisany standard używany przez prawie wszystkie gotowe efekty.

 

Poza tym widzę w niektórych miejscach niepewne luty. Spróbuj je poprawić i przelutować kabelkologię. Warto też pocynować końcówki przewodów przy pomocy kalafonii (może być rozpuszczona w spirytusie).

 

Mam nadzieję, że to rozwiąże problemy ;)


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#56 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 19.03.2013 - 07:38

Tak jak prawi Mac.G. Lutowanie fatalne, że to ci ruszyło to masz szczęście. Co to za miotły ci wystają ,trza to poobcinać bo mogą dotykać ramki /na cholerę ją wytrawiłeś/. NO I OCZYWIŚCIE BRAK POŁĄCZENIA MASY UKŁADU Z OBUDOWĄ.

#57 von Ziegendorf

  • von Ziegendorf
    Świeżak
  • Postów: 3
  • Dołączył: 16.03.2013

Napisany 19.03.2013 - 23:34

Trochę wyrozumiałości, pierwszy raz w życiu robiłem płytkę i lutowałem tego typu rzeczy, to i tak cud, że coś wyszło :D Co do ramki to faktycznie, trudno mi podać jakikolwiek sensowny powód, dla którego ją wytrawiłem, końcówki są marnie obcięte (wiem, wiem) ale okazało się, że właściwie nie miałem czym ich przycinać, użyłem nożyczek.

 

Co do ekranowania, sprawdzałem omomierzem, masa ma połączenie z obudową, na obydwu gniazdach i tylko w tych miejscach

Z kolei nie do końca rozumiem to z tym gniazdem zasilania, w tym moim układzie będę potrzebował zasilania z minusem w środku, czy chodzi o to, że plus na zewnątrz gniazda będzie połączony z obudową poprzez styk?



#58 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 19.03.2013 - 23:51

I zwarty do masy. Właśnie przez to gniazdo masz teraz połączenie masy z obudową. Lub linii zasilającej. Której z dwojga nie wiem, bo nie widać tego na zdjęciu. Tak, czy siak, wymień to gniazdo na izolowane i poprowadź dedykowane podłączenie do obudowy. Chociażby jakimś "oczkiem" będącym podkładką pod gniazdo sygnałowe.

 

Co do lutowania - nikt nie opanowuje tego od razu. Musisz po prostu poćwiczyć. Polecam przejrzeć poradnik "Lutowanie jest proste" z tego działu.


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#59 stary66

  • stary66
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1181
  • Dołączył: 02.02.2012
  • z:Szczecin

Napisany 20.03.2013 - 13:02

Gniazdo zasilające, które masz obecnie będzie - jak piszesz - mieć '+' zasilania na obudowie gniazda i tym samym '+' na aluminiowej obudowie efektu.

W ten sposób masz zwarcie! Bo na obudowie efektu musi być '-' (ekranowanie aluminiową obudową efektu, [masy] '-' gniazd wejściowego i wyjściowego, '-' zasilania płytki efektu = to ten sam '-').

 

Musisz kupić takie gniazdo zasilania DC.jpg

Gniazdko automatycznie rozłącza zasilanie z baterii gdy włożony jest w nie wtyk z zasilacza (efekt zasilany jest z zasilacza).

i połączyć je tak DC_jack_boss_rys.JPG

 

a najlepiej ( o ile gniazdko wejściowe masz stereo) to tak:StompboxWiring.gif

 

końcówka 'S' w wejściowym gniazdku Jack stereo to końcówka lutownicza tego krótszego styku

końcówka 'T', to ta od dłuższego styku, normalna

końcówka 'R' - to obudowa, masa gniazdka

 

JAKO WTYCZKI WEJŚCIOWEJ UŻYJ TYLKO WTYKU JACK MONO!

 

1-4-jack-socket-stereo-249-p.jpg

W ten sposób zasilanie efektu (z baterii lub z zasilacza) będzie podłączone tylko wtedy, gdy wsadzony będzie wtyk Jack (mono!!!) do gniazdka wejściowego. Wyjmujesz wtyczkę - zasilanie zostaje automatycznie odłączone. Oszczędność baterii.

 

I najlepiej wymień gniazda wejścia i wyjścia efektu na zwykłe, metalowe, jak na obrazku powyżej. Wtedy samoistnie masa ('-') przylutowana do gniazdka (do końcówki obudowy) będzie połączona z aluminiową obudową efektu.


Ten post był edytowany przez stary66 dnia: 20.03.2013 - 13:08

  • Leo and Dog lubi to

#60 fabber

  • fabber
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4781
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Sieradz

Napisany 20.03.2013 - 13:18

Albo plus na bolcu zrobić i pilnować zasilacza



#61 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2244
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 20.03.2013 - 15:58

@stary66: Bomba, kapitalne wyjaśnienie tematu!

Może spróbowałbyś zrobić z tego artykuł? :)


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#62 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 8.05.2018 - 22:08

Nie ma to jak odświeżyć temat po 4 latach :)

 

Otóż zbudowałem sobie Tubescreamera 808 z gotowego zestawu www.efekty-diy.pl Wszystko odpaliło od pierwszego kopa i działa!

 

Ale porównałem sobie go z innym TSem i wydaje mi się, że trochę brakuje mu "kopa". Jest troszkę jakby przymulony, ma nieco mniej gainu i mniej wysokich tonów niż ten drugi TS.

 

I zacząłem porównywać schematy i doszukałem się dwóch różnic w schemacie z efekty-diy w porównaniu z innymi dostępnymi schematami ts808 w sieci (myślę tu o tych uproszczonych z true bypassem). Otóż efekty-diy zrezygnował w swoim układzie z kondensatora elektrolitycznego 100nF i jednej diody W03C (D8 na poniższym obrazku).

 

Tak wygląda sekcja zasilania w TSie:

tube-screamer-power-supply.png

I opis:

"The 9V supply is common to all circuit components, with a simple resistor divider (R32, R33) 4.5 voltage is generated to be used as a bias voltage in some stages.

The main supply (+9V) and the resistors junction (+4.5V) are decoupled to ground with a large value electrolytic capacitors C16 (47uF) and C17 (100uF) to remove all ripple from the supply voltage. The diode D8 protects the pedal against reverse polarity connections.
The stereo in jack is used as an on-off switch, switching the battery (-) terminal to ground when the guitar jack is connected."

 

A tak wygląda schemat z efekty diy:

 

ts%20diy.jpg?raw=1

 

Dla porównania inny schemat dostępny w sieci:

 

tube-screamer-true-bypass-schematic.png

 

Teoretycznie, z angielskiego opisu wnioskuję, że to nie powinno mieć żadnego wpływu na brzmienie. Ale czy tak rzeczywiście jest?

Dlaczego efekty-diy to wyciął, skoro to przed czymś tam zabezpiecza?

 

Pytanie dwa - czy zastosowane półprzewodniki (efekty-diy stosuje 2N3904) mają wpływ na brzmienie lub moc sygnału, przesteru? Zauważyłem, że inne schematy proponują inne półprzewodniki, np. 2SC1815



#63 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 8.05.2018 - 23:26

Jeżeli chodzi o wspomniane elementy to są one oczywiście w sekcji zasilania i odpowiadają za filtrację napięcia oraz zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją ale to już było wspomniane w analizie Electro Smash. W klonie zamówionym z efekty-diy dolutowałem sobie dodatkowe kondensatory filtrujące jak najbliżej wzmacniaczy w celu eliminacji szumów. Na brzmienie wpływu mieć to nie powinno.

Co do drugiego pytania, możesz oczywiście sprawdzić charakterystyki obydwu tranzystorów, współczynniki wzmocnienia w obydwu układach. Jeżeli chodzi o brzmienie to śmiem wątpić bo obwody, w których znajdują się wspomniane tranzystory to buffery wysokiej impedancji, wejściowy i wyjściowy. Jeżeli brakuje Ci high endu to skupiłbym się na C6,R8 i RV2. Możesz spróbować przesunąć częstotliwość graniczną tego filtru tak aby Ci pasowało :).



#64 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 9.05.2018 - 06:06

Dzieki za odpowiedź. A w którą stronę te elementy C6 i R8 przesuwać? Zwiększać? Zmniejszać?

#65 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 9.05.2018 - 07:55

Odeślę Cię do analizy Electro Smash ponownie:
https://www.electros...reamer-analysis

1.5.1 oraz 1.5.2

W zależności od położenia potencjometru (co za tym idzie jego wartości rezystancji) zmienia Ci się nachylenie tłumienia filtru Low Pass. Jak nie zmienisz potencjometru, a zwiększysz granicę częstotliwości (proponowałbym może na początek do 1k - 1.1k) poprzez zmianę wartości kondensatora to zyskasz trochę góry, która tak czy inaczej jest tłumiona w podstawowej wersji efektu. :)


Ten post był edytowany przez JMcsLk dnia: 9.05.2018 - 07:59


#66 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 9.05.2018 - 08:22

Kolega prosto i trafnie to wyjaśnił. Pobawić się można zwiększając wartość C3 , pstryka 3-poz. i będziesz miał podstawowa wartość 47nF i dodatkowo dwie w zależności od potrzeb . Te dwa schematy różnią się poziomem cięcia sygnału poprzez diody ich ilośći i tu też jest pole do manewru. Jeżeli brakuje ci kopa na wejściu zrób b.dobry drive Rockett Animal. Znajomy gitarzysta gra na nim i jest super zadowolony.



#67 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 9.05.2018 - 08:37

Ta trzecia dioda w efekty-diy jest opcjonalna. W opcji 808 jest tam po prostu jumper i tak to poskładałem.

Dzięki za podpowiedzi chłopaki. Jeszcze pytanie do JM: gdzie konkretnie można dolutować ten dodatkowy kondensator?


Ten post był edytowany przez Segoy dnia: 9.05.2018 - 10:08


#68 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 9.05.2018 - 10:46

Kolega JM chyba myśli o C3 , równolegle zacznij np od 47nF , potem 100nF itd w zależności od zadawalającego efektu. Poszukaj schematu turbo Ibaneza TS i tam jest to zrobione.



#69 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 9.05.2018 - 11:07

Osobiście miałem na myśli kondensator C6, C3 odpowiada za High Pass. Można do tego podejść na dwa sposoby. Ja bym się zajął sekcją z potencjometrem Tone. Możesz wymienić kondensator C6 na mniejszy np 150 nF i wtedy przesuniesz częstotliwość graniczną na ok 1060 Hz. Taka moja propozycja, możesz też się bawić w obwodzie z C3 wtedy działa to troche inaczej bo wzmacniane są wartości powyżej f granicznej.



#70 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 9.05.2018 - 11:18

Ale ja o to pytałem:

 

Jeżeli chodzi o wspomniane elementy to są one oczywiście w sekcji zasilania i odpowiadają za filtrację napięcia oraz zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją ale to już było wspomniane w analizie Electro Smash. W klonie zamówionym z efekty-diy dolutowałem sobie dodatkowe kondensatory filtrujące jak najbliżej wzmacniaczy w celu eliminacji szumów. Na brzmienie wpływu mieć to nie powinno.

 

Gdzie konkretnie dolutowałeś kondensatory filtrujące :)



#71 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 9.05.2018 - 13:33

U Ciebie będzie to między pinami 8 i 4 w układach UA1 i U1B. Najlepiej od strony punktów lutowniczych jakiś SMD 100 nF z pomocą srebrzanki ;).


  • Segoy lubi to

#72 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 9.05.2018 - 13:37

O kurna... muszę się jeszcze nauczyć przekładania schematu na płytkę, żeby zobaczyć te miejsca na ścieżkach płytki :)

 

dzięki!



#73 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 9.05.2018 - 13:46

W scalaku pewnie będą po skosie, wejdź w notę katalogową układu oznaczonego jako U1A i U1B. Według mnie to będzie tak:
https://drive.google...0knTRof1QRrBKbm
 


Ten post był edytowany przez JMcsLk dnia: 9.05.2018 - 13:49

  • Segoy lubi to

#74 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 9.05.2018 - 13:54

Bombastic :)

 

dzięki wielkie!

 

btw. super grasz Mayera :)



#75 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 9.05.2018 - 13:55

Dzięki, jak będziesz miał jeszcze jakieś pytania to postaram się pomóc w miarę umiejętności. Będę niedługo sprzedawał pewnie też klona, którego zrobiłem więc jak ktoś znajomy będzie szukał to również się polecam ;)!



#76 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 10.05.2018 - 13:42

To wykorzystam waszą wiedzę elektroniczną i zadam jeszcze kilka pytań. Schemat z efekty DIY jest powyżej. Tutaj link do instrukcji i listy części: LINK

Płytka PCB wygląda tak:

tube%20screamer%20pcb1.JPG

tube%20screamer%20pcb2.JPG

 

A złożony efekt na stronie producenta tak:

tube%20screamer%20pcb.JPG

 

Pierwsze pytanie dotyczy diod - otóż w wersji TS808 mają zastosowanie tylko dwie diody i jest obcinanie symetryczne. W instrukcji jest zatem napisane, żeby w miejsce D2 dać jumper, a D1 i D3 zostają na swoich miejscach. Czy to rzeczywiście tak ma być? Czy jedna z nich nie powinna być w odwrotnym kierunku, albo jumper na D3 a nie na D2?

 

Drugie pytanie dotyczy różnicy, jaką znalazłem w powyższych schematach (pomijając ten brak 100nF i diody w sekcji zasilania) - drobiazg pewnie, ale zastanawiam się czy ma to jakiekolwiek znaczenie - z potencjometru vol jedna noga na jednym wykresie idzie do masy, a na drugim do... no gdzie indziej :)

 

diy.jpg?raw=1

Czy to robi jakąś różnicę?

 

Trzecie pytanie - czy cyt. "feedback resistor in the tone stage" to jest R11 i czy zwiększenie jego wartości rzeczywiście może wpłynąć na zwiększenie głośności (tak wyczytałem tu: http://music-electro...orum.com/t3041/

 

Czwarte: co robi ten rezystor 2M2 na wejściu? Na innych schematach widziałem tu wartość 1M, a na jeszcze innych w ogóle go nie ma.

 

Na razie tyle :)



#77 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 10.05.2018 - 14:55

1. Jeżeli dasz zworkę na D2 to D1 i D3 będą w odwrotnym kierunku wnioskując ze schematu efektów-diy. :)
2. Różnice na schemacie według mnie wynikają z rodzaju zastosowanego Bypassu.
3. Może mieć wpływ na wzmocnienie wzmacniacza bo z tego co widzę to jest w pętli sprzężenia zwrotnego.
4. Według mnie wpływa to na zwiększenie impedancji wejściowej układu oraz we współpracy z C1 filtracja dolnych składowych.


  • Segoy lubi to

#78 przemak

  • przemak
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 3363
  • Dołączył: 10.10.2013
  • z:nagrywamy.com

Napisany 10.05.2018 - 19:52

Drugie pytanie dotyczy różnicy, jaką znalazłem w powyższych schematach (pomijając ten brak 100nF i diody w sekcji zasilania) - drobiazg pewnie, ale zastanawiam się czy ma to jakiekolwiek znaczenie - z potencjometru vol jedna noga na jednym wykresie idzie do masy, a na drugim do... no gdzie indzi

 

...

Czwarte: co robi ten rezystor 2M2 na wejściu? Na innych schematach widziałem tu wartość 1M, a na jeszcze innych w ogóle go nie ma.

2. Wszystko jedno, oba punkty to masa dla przebiegów zmiennych.

4. Ten opornik ustala polaryzację kondensatora wejściowego, ustalając napięcie stałe na wejściu na zero i likwidując tym samym ewentualne stuki przy przełączaniu.


  • Segoy lubi to

#79 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 10.05.2018 - 22:34

Czy aby nie jest profanacją modyfikowanie tak zacnego i kultowego przesteru.



#80 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 11.05.2018 - 09:12

Biorąc pod uwagę, że cała masa butikowych overdrive'ów jest mniej lub bardziej zmodyfikowanym tube screamerem to chyba nie, nie jest to profanacja :)

 

Ale tak naprawdę ja wcale nie chcę modyfikować tego 808. Chcę jedynie wycisnąć z niego optymalne brzmienie.

Coś mi nie pasowało jeśli chodzi o poziom gainu i górnych harmonicznych. I cały czas analizowałem czy ja oby na pewno to dobrze poskładałem i czy sam projekt nie ma jakiegoś babola.

To mój pierwszy poskładany efekt więc jestem zielony jak ogórek na wiosnę. Wszystkiego się uczę od zera.

 

Obok mam Joyo Vintage Overdrive. Przeanalizowałem jego bebechy, pomierzyłem oporniki, odczytałem kody z kondensatorów i tranzystorów i wychodzi na to, że jest to niemal idealna kopia TS808 w wersji true bypass. Wszystkie wartości są prawidłowe, zastosowane podzespoły też. Jedyne różnice to:

1. potencjometr Gain jest liniowy a nie logarytmiczny, jak w TSie

2. potencjometr Tone jest również liniowy, a tak naprawdę powinien być W taper (albo G taper, jak zwał tak zwał). W moim DIY wstawiłem właśnie taki W20k.

 

joyo1.jpg?raw=1

joyo2.jpg?raw=1

joyo3.jpg?raw=1

 

Jak widać w środku nie ma lipy - wszystko jest dobrej jakości.

 

No i ten Joyo brzmi nieco inaczej niż DIY. Wprawdzie ma trochę za dużo góry, ale za to ma jakby więcej powera i drobniejsze ziarno przesteru. Tak jakby miał 3 diody w clippigu a nie dwie. A ma dwie.

 

Różnice w stosunku do DIY są jeszcze takie, że:

- występuje tu ten kondensator 100uF i dioda w sekcji zasilania - dlatego o to dopytywałem, czy to może mieć wpływ na brzmienie;

- tranzystorki są tu C1815 (czyli 2SC1815 jak mniemam, czyli tak jak powinno  być w TS), natomiast w DIY są 2N3904

- dwa kondensatory 220nF są elektrolityczne, a w DIY - polipropylenowe (czy tam poliestrowe). To akurat (raczej) nie powinno robić wielkiej różnicy.

 

DIY ma więcej bottom endu i Joyo tego trochę brakuje. Ale Joyo ma coś w tych harmonicznych wyższych czego z kolei brakuje DIY. I to bym chciał złapać!

 

Te trazystory mają inny układ pinów więc nie nadają się do schematu DIY, ale wyczytałem na forach, że do kopii TS polecają bardziej MPSA18 albo 2N5088 niż te 2N3904.

Dlatego mam zamiar jeszcze podmienić tranzystorki i zobaczyć czy to coś zmieni - jak myślicie?

 

Generalnie bardzo mi się podoba to co słyszę z mojego składaka. Tylko brakuje mi jeszcze tych 5% żeby pozostałe TSy puścić z torbami.

Próbowałem z trzeba chipami - JRC4558D, JRC4558DD i RC4558P. Różnica niemal żadna :) Próbowałem też diody 1n914 i 1n4148, ale to praktycznie to samo, więc różnicy nie usłyszałem.

 

I po pierwsze cały czas nie mogę się nadziwić jak to jest że dwa efekty, w których są praktycznie te same części (jeśli chodzi o wartości) mogą brzmieć inaczej.

I dwa - jak dobre jest to Joyo! Właściwie kupując używany efekt za 90-100 zł i zmieniając dwa potencjometry (czego nawet nie trzeba ostatecznie robić) dostajemy super klona TS808. Wychodzi to taniej niż zakup składaka z efekty DIY, przy czym w Joyo mamy dodatkowo już pomalowaną obudowę i klapkę na baterię...

 

A mój składak póki co wygląda tak: :)

 

IMG_20180509_215000.jpg?raw=1

IMG_20180509_214927.jpg?raw=1

IMG_20180509_214948.jpg?raw=1

 

Nawet zamiast 47pF ceramika dałem 50pF silver mica, żeby bardziej się zbliżyć do parametrów oryginału :)

 

Jeszcze mam dwa pytania:

 

1. piszą w instrukcji że masa powinna być połączona z obudową, a gniazda jack i power w zestawie są izolowane - skąd najlepiej pociągnąć tę masę do obudowy?

 

2. zaobserwowałem coś dziwnego jeśli chodzi o zasilanie: miałem tę podłączoną jak na tej fotce - dioda się świeciła.

 

IMG_20180509_221558_HHT.jpg?raw=1

 

Odłączyłem zasilanie od kostki - dioda zgasła (normalne). Po czym odłączyłem kabel gitarowy od Bossa SD-1 i.... dioda w składaku zaczęła świecić!

Boss zaczął zasilać składaka przez gniazdo INPUT!

Czy to normalne czy jakieś czary!?


Ten post był edytowany przez Segoy dnia: 11.05.2018 - 09:16

  • IrekB lubi to

#81 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 11.05.2018 - 09:58

Masz coś nie tak w twoim składaku z masą . Czy aby któryś z potencjometrów i jego nóżka nie jest przylutowana do obudowy potencjometra. Cudów w elektronice nie ma są tylko błędy budowniczych. Sprawdź masy gniazd WE i WY , masz je mono.  Jeżeli podłączasz TYLKO składaka to dioda led działa prawidłowo. Szkoda , że nie trzymasz się zasady. masa (minus) zasilanie kabelek niebieski lub czarny itd. Łatwo to potem ogarnąć i poszukać błędu. Zrób fotkę środka i odegnij płytkę aby było widać wszystkie kabelki.



#82 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 11.05.2018 - 10:08

Najlepiej dać zworkę masy z gniazda np do przygotowanego punktu na obudowie albo do obudowy potencjometru, który styka się do obudowy. Ewentualnie ogarnąć przewód z oczkiem i dokręcić gdzieś do obudowy.

Cuda z zasilaniem wynikają na pewno z masy. W wyłączniku z diy dioda jest na potencjale dlatego nie świeci. Sprawdź wszystkie przewody odpowiadające za masę według schematu :).

Jak będę w domu to podrzucę Ci może jak ja ogarniałem kabelki.


Ten post był edytowany przez JMcsLk dnia: 11.05.2018 - 10:09


#83 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 11.05.2018 - 10:08

Hmm...

 

No polutowałem to zgodnie z instrukcją tą:

 

masa.jpg?raw=1

 

Czyli kabelki lecą dokładnie tak jak na schemacie, przy czym + z gniazdka zasilania leci dwoma przewodami - jeden do miejsca oznaczonego na płytce, a drugi do diody i przez diodę do switcha. Natomiast masa z gniazdka zasilającego poprowadzona jest do płytki (tam gdzie napisane jest GND).

No i działa!

Chyba nie pomyliłem + z masą bo raczej by nie działało co?



#84 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 11.05.2018 - 10:59

Jeszcze raz, klon TSa jest niepodłączony do zasilania, boss SD1 ma wpięte zasilanie i out Bossa jest podany na input TSa tak? Wtedy zapala się LED TSa?



#85 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 11.05.2018 - 11:03

Tak, ale tylko jak wyciągnę wtyk jack kabla gitarowego z gniazda input bossa. Wtedy jakby Boss puszczał zasilanie na gniazdo OUT i w TSie zapala się dioda, pomimo tego że nie jest podłączony do zasilania. Oczywiście w pozycji włączonej. Jak pstryknę switchem to dioda gaśnie.

 

Sprawdziłem to innej kostce (np Joyo) i tak się nie dzieje więc na pewno tu coś nie halo jest z TSem.



#86 JMcsLk

  • JMcsLk
    Gaduła
  • Postów: 355
  • Dołączył: 13.09.2015
  • z:Białystok

Napisany 11.05.2018 - 11:05

Wypnij z TSa przewód out i sprawdź to samo.



#87 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 11.05.2018 - 11:06

ok, zrobię to jak tylko wrócę do domu :)



#88 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 11.05.2018 - 18:54

Mieliscie rację, była przerwa w obwodzie masy, na płytce przerwana była scieżka. Temat ogarnięty, już tak nie robi.
A wyglądało to tak:



Jeśli chodzi o podłączenie obudowy do masy to pomysł z połączeniem do masy od zasilania w tym przypadku nie zdał egzaminu - buczało jak dotykałem switcha.
Sprawdziło się podłączenie do masy od gniazda Jack.

Właściwie pozostaje mi już tylko przetestować inne tranzystory i uznam temat tubescreamera DIY za zamknięty :)

Btw. Boss SD-1 po przeróbce na specyfikację 808 świetnie daje radę. Polecam :)

#89 sebjus

  • sebjus
    Najlepsza Gitara 2016 roku
  • Postów: 5115
  • Dołączył: 08.01.2015
  • z:Warszawa

Napisany 12.05.2018 - 05:53

Masę najlepiej zrobić tak że na przewód masowy zakładasz "oczko" i przykręcasz do obudowy za pomocą np. śrubki od denka obudowy, lub oczko dajesz na potencjometr, po czym potka przykręcasz. Przylutowanie masy do obudowy bywa dość trudne.

No i posłuchaj Tomka, zrób sobie klon Rockett Animal, jest super. 

P.S. jak się z robotą wreszcie ogarnę to chyba przysiądę wreszcie żeby dokończyć kilka projektów, bo aż mnie ssie, że nie mam kiedy stacji lutowniczej uruchomić, a tyle projektów w głowie...

 

 

Spoiler


  • JMcsLk lubi to

#90 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 4.06.2018 - 22:07

Ha!

A ja kolejnego tubescreamera zrobiłem dla porównania.

:D

Tym razem tranzystory w podstawkach a diody na przełączniku: sym->lifted->asym5cde91089e6ab4fbcb709eb5109b540c.jpg
  • Dog, secondtribe, IrekB i 1 inny lubią to

#91 IrekB

  • IrekB
    Weteran
  • Postów: 2925
  • Dołączył: 18.03.2014

Napisany 5.06.2018 - 05:34

O kurczę, nawet mnie przebiłeś w kwestii obudowy! :)


"Ze wszystkich dóbr rzadkich rozum jest dobrem najsprawiedliwiej podzielonym, bowiem nikt nigdy nie uskarża się na brak rozumu" - M. Montaigne

"Wszystko, co zgadza się z naszymi życzeniami, jest prawdą. Wszystko inne doprowadza nas do wściekłości." - Andre Maurois


#92 Hammerhead

  • Hammerhead
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4275
  • Dołączył: 04.04.2014

Napisany 5.06.2018 - 15:15

taka ekologiczna obudowa w dzisiejszych czasach może być hitem! :D



#93 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 23.06.2018 - 08:22

Ha! :)
Pudełko jest formą przejściową, na testy.
A oto mój pierwszy ręcznie malowany full profi projekt obudowy :D ;)

b6451cabf4a5eee320866412ce3162ee.jpg

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka
  • sebjus and Jenot lubi to

#94 sebjus

  • sebjus
    Najlepsza Gitara 2016 roku
  • Postów: 5115
  • Dołączył: 08.01.2015
  • z:Warszawa

Napisany 23.06.2018 - 08:43

Fajna zabawa, takie budowanie efektów, prawda? Obudowy i grafiki bym nie zmieniał bo taka prostota też jest piękna. Brawo Ty!

#95 theremin

  • theremin
    Gawędziarz
  • Postów: 6104
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:w: y: r: o: l:

Napisany 1.10.2018 - 19:25


Karol - człowiek, który podtarł się jeżem

Na gitarze grasz jak zero - kup kontroler Guitar Hero

#96 Segoy

  • Segoy
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4875
  • Dołączył: 26.05.2014
  • z:3city

Napisany 1.10.2018 - 20:26

Przerobiłem swojego sd-1 wg tego tutorial. Wyszło super. Polecam.




0 Użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników