Skocz do zawartości



Zdjęcie

Deep Blue Delay na PT2399 - problem z uruchomieniem


  • Zaloguj się
28 odpowiedzi na ten temat

#1 Piter_mg

  • Piter_mg
    Użytkownik
  • Postów: 18
  • Dołączył: 03.01.2018

Napisany 28.01.2018 - 20:14

Hej,

 

od przeszło miesiąca walczę z własnoręcznie zrobionym klonem Deep Blue Delay opartego o PT2399.

 

Początkowo oparłem się o schemat z tej strony:

http://www.efekty-diy.pl/delay.html

 

Jak już teraz wiem, nie jest to najszczęśliwszy projekt. Są też podobno problemy z działaniem samego układu PT2399, gdyż nie wszystkie egzemplarze działają. 

 

Na początku zacząłem od tego, że wytrawiłem sobie płytkę, polutowałem i stwierdziłem, że nie działa. Rezultat był taki, że TL072 jako taki działał, bo sygnał przechodził ze wzmocnieniem 1, ale efekt delay jako taki już nie. Ruszanie potencjometrami, sprawdzanie sygnału po ścieżce (czyli przytykanie "gorącym wyjściem" po torze sygnału nic mi nie podpowiedziało. Poprawiałem luty, sprawdzałem płytkę, błędu nie widziałem... No i odłożyłem go wtedy na półkę.

 

Teraz po miesiącu zamówiłem sobie trzy sztuki PT2399 i zacząłem od podmiany na tej mojej płytce. Rezultat bez zmian.

 

Jak już na forum wiemy, mam problemy z ładnym trawieniem płytek... postanowiłem zbudować dziada od początku na płytce stykowej. Tym razem oparłem się o schemat Sea Urchin Delay z tej strony: http://revolutiondeu...blue-delay.html

 

De facto, to jest dokładnie to samo co na tej polskiej stronie, ale schemat jest zdecydowanie przejrzyściej narysowany. 

 

Poskładałem więc tą płytkę stykową i efekt oczywiście nie działa, chociaż.... jest już lepiej niż w przypadku mojej pierwotnej wersji na własnej płytce PCB. Sygnał przechodzi przez układ, ale kręcenie potencjometrem "Delay" zniekształca lekko sygnał w czasie regulacji. Przy skręceniu "Mix" odkształcanie znika, co wskazywałoby na jakiś wpływ działania PT2399. "Feedback" nie ma wpływu żadnego. 

 

Żeby się przekonać, wpiąłem się sygnałem wyjściowym między R13, R12, a R11. Tam już wyraźnie słychać, że podczas regulacji potencjometru Delay sygnał jest odkształcany (odstrajany nawet, zmienia się wysokość dźwięku). Ale tylko w trakcie kręcenia - po puszczenie, wraca do barwy pierwotnej. 

 

Czyli wydaje mi się, że ten PT2399 w jakiś sposób działa... tylko nie koniecznie w taki sposób w jaki bym chciał. Zastanawiam się jak go sprawdzić dalej i czy takie zachowanie oznacza sprawność układu, czy niekoniecznie. Mogę go jeszcze podmienić na dwa inne (+ ten pierwszy, który kupiłem miesiąc temu)...  

 

Czy macie pomysł co mógłbym sprawdzić? Już mam trochę dość tego DBD po dwóch dniach walki i za chwilę go przebuduję na Rebote Delay, z którym nie ma (ponoć) takich problemów z uruchomieniem. :(



#2 temol

  • temol
    Gaduła
  • Postów: 186
  • Dołączył: 10.04.2017
  • z:Kraków

Napisany 28.01.2018 - 21:38

Jak budowałem swojego DBD to gdzieś mi wpadło w oko, że w przypadku gdy nie działa, to pomaga czasem zwarcie pinu 3 i 4 w PT2399. Momencik.. szukam.. o tutaj

Widzę, że każdy coś tam dokłada od siebie..

 

T.



#3 Piter_mg

  • Piter_mg
    Użytkownik
  • Postów: 18
  • Dołączył: 03.01.2018

Napisany 28.01.2018 - 23:39

Ciekawy wątek podrzuciłeś, dodaję sobie do ulubionych. Natomiast jeśli chodzi o te piny 3 i 4, to akurat o tym wiedziałem.

 

Ostatecznie na dzisiaj ten efekt ruszył, na jednym z tych czterech PT2399. Paradoksalnie - na tym pierwszym, który kupiłem miesiąc temu, bo trzy pozostałe kupione teraz zachowują się identycznie jak w pierwszym poście.

 

Coś jest jednak nadal nie tak, bo ma za mało powtórzeń. Przy maksymalnym ustawieniu są tylko trzy odbicia, do tego cichsze względem podstawowego sygnału. Nie mówiąc już o tym, że nie ma oscylacji.

 

Jak sobie posłuchałem tutaj

 

No to mój przy tym w ogóle nie brzmi. Jutro wrzucę jakieś nagranie, bo teraz jest już za późno na hałasowanie...

 

Tak czy siak korzystając z tego, że za Twoją radą Temol kupiłem dużą płytkę prototypową, to sobie chyba obok zbuduję Rebote Delaya i porównam.



#4 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 29.01.2018 - 17:48

Na przyszłość zamiast TL072 daj lepszy bo mniej szumi NE5532

- podaj wszystkie napięcia w stosunku do masy (minus) na nóżkach PT2399

- daj fotki od strony elementów i od strony druku (podświetl) od strony elementow.



#5 Piter_mg

  • Piter_mg
    Użytkownik
  • Postów: 18
  • Dołączył: 03.01.2018

Napisany 30.01.2018 - 00:42

Napięcia na PT2399:

 

1) 4.97V

2) 2.49V

3) 0.01V

4) 0.09V

5) 4.06V

6) 2.49V

7) 0.65V

8) 0.69V

9) 2.49V

10) 2.49V

11) 2.49V

12) 2.50V

13) 1.86V

14) 4.95V

15) 2.49V

16) 2.49V

 

@tomaszgab - pierwotną wersję zrobiłem na PCB, ale tamta nie działała w ogóle. Obecna, ta która daje trzy odbicia jest złożona na płytce prototypowej - nie wiem wprawdzie czy będzie Ci łatwo się połapać w tych połączeniach. 

 

Tutaj link do zdjęcia w pełnym rozmiarze:

 

https://i.imgur.com/kFmU4rR.jpg

 

Dzięki też za wskazówkę z tym op-ampem, jak będę to przenosił na PCB to go z chęcią zastosuję. Ewentualnie teraz mogę go jeszcze zastąpić 4558 albo LM358, bo takie posiadam. Tego NE5532 będę musiał dopiero zakupić.

 

Zacząłem też dzisiaj z drugiej strony płytki prototypowej składać Rebote Delay 2.5. Muszę przyznać, że dla mnie osobiście jego schemat jest dużo bardziej czytelny niż tego powyższego Sea Urchina (czy tam DBD).

 

Na dzisiaj sobie na razie dałem spokój, ale jutro go dokończę. Przynajmniej będzie można porównać działanie i jeszcze raz sprawdzić trzy pozostałe PT2399, które w Sea Urchinie mi nie ruszyły wcale. 



#6 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 30.01.2018 - 09:21

Gdy będzie typowa płytka to popatrzę ale na tych uniwersalnych szkoda czasu.

PT2399 - POMIARY

- nóżka 3 i 4 powinno być 0V bo jest to masa układu.

- nóżka 14 za dużo tych voltów, czy przy zmianie położenia potencjometrów ciągle jest u ciebie ponad 4V.


Ten post był edytowany przez tomaszgab dnia: 30.01.2018 - 09:22


#7 Piter_mg

  • Piter_mg
    Użytkownik
  • Postów: 18
  • Dołączył: 03.01.2018

Napisany 31.01.2018 - 00:49

Normalna płytka będzie jak układ ruszy ;) Jest to złożone na prototypowej, ponieważ chciałem uniknąć zbędnej pracy i zastawiania się czy nie działa z powodu mojego błędu lutowniczego, błędu w połączeniach czy też pomyłki w schemacie. 

 

W każdym razie - skończyłem składać na tej płytce prototypowej obok problematycznego DBD tego Rebote Delaya. No i powiem tak. Rebote Delay odpalił od strzału i brzmi jak dla mnie kapitalnie. Wszystkie regulacje działają, można go wprawić w stan oscylacji - nawet do tego stopnia, że się w tym zapętleniu przy odpowiednio odkręconym feedbacku może przesterować :D

 

https://soundcloud.c...palenie/s-Bje26

 

A Deep Blue Delay jak nie działał tak nie działa... i mimo wszystko będę próbował go odpalić, bo mi wszedł na ambicję. Chyba racja z tym 14 pinem, bo w tym drugim delayu jest tam około 2,5V. Może tutaj jest problem... cóż, będę kombinował dalej. A Rebote Delay z kolei na pewno idzie na PCB, bo mi się strasznie podoba - zastosuję wprawdzie finalnie NE5532, bo w tej chwili jest na TL072. 

 



#8 Eclipse

  • Eclipse
    Wykidajło
  • Postów: 8156
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:Głogowa

Napisany 31.01.2018 - 08:29

Nie ma pomyłki w instrukcji montażu, bo mój Deep Blue Delay z efektydiy ruszył od razu. Aż byłem w lekkim szoku. :D


Ten post był edytowany przez Eclipse dnia: 31.01.2018 - 09:15


#9 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 31.01.2018 - 09:16

Deep Blue Delay , Rebote 2,5, i tym podobne to sprawdzone schematy . Pomijam indywidualne oceny efektu , układy muszą się odezwać po PRAWIDŁOWYM zmontowaniu. Płytka prawidłowo wytrawiona, elementy i ich wartości wedle schematu i wszelkie połączenia z potencjometrami, gniazdami i switchami to podstawa sukcesu.Jeżeli coś się dzieje z dźwiękiem lub jego brak to wina budowniczego i trza szukać mozolnie przyczyny.



#10 lysy32

  • lysy32
    Weteran
  • Postów: 2382
  • Dołączył: 22.04.2012

Napisany 1.02.2018 - 07:32

Nie ma pomyłki w instrukcji montażu, bo mój Deep Blue Delay z efektydiy ruszył od razu. Aż byłem w lekkim szoku

Ja również montowałem z kita  efektydiy i działa bez problemu



#11 IrekB

  • IrekB
    Weteran
  • Postów: 2925
  • Dołączył: 18.03.2014

Napisany 1.02.2018 - 16:19

 

Nie ma pomyłki w instrukcji montażu, bo mój Deep Blue Delay z efektydiy ruszył od razu. Aż byłem w lekkim szoku

Ja również montowałem z kita  efektydiy i działa bez problemu

 

Mój Deep Blue Delay z efekty-diy również ruszył od pierwszego kopa.


"Ze wszystkich dóbr rzadkich rozum jest dobrem najsprawiedliwiej podzielonym, bowiem nikt nigdy nie uskarża się na brak rozumu" - M. Montaigne

"Wszystko, co zgadza się z naszymi życzeniami, jest prawdą. Wszystko inne doprowadza nas do wściekłości." - Andre Maurois


#12 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 1.02.2018 - 18:22

Panowie muszkieterowie ale wy mieliście argumenty w postaci prawie gotowych płytek a nasz bohater sam się męczy ze wszystkim. Może na przyszłość wyciągnie wnioski ale jeden za wszystkich , wszyscy za jednego.



#13 lysy32

  • lysy32
    Weteran
  • Postów: 2382
  • Dołączył: 22.04.2012

Napisany 2.02.2018 - 09:53

Jasne że tak , tylko mój wpis był w celeu potwierdzenia że schemat ze strony jest poprawny i urządzenie powinno zadziałać jeśli wszystko jest prawidłowo wykonane i polutowane choć z tego co pamiętam to miałem jakieś problemy z którąś z kostek z efektydiy ale one były efektem moich błędów wynikających z braku elementarnej wiedzy z zakresu elektroniki i doświadczenia :)

Z resztą sam pomagałeś mi je rozwiązać z doskonałym skutkiem :)


Ten post był edytowany przez lysy32 dnia: 2.02.2018 - 09:54


#14 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 2.02.2018 - 11:54

Pamiętam, pamiętam kudłaczu. Jak zawsze do usług.



#15 Piter_mg

  • Piter_mg
    Użytkownik
  • Postów: 18
  • Dołączył: 03.01.2018

Napisany 3.02.2018 - 00:49

Ano męczę się ;) Pewnie prościej byłoby kupić gotowca i sobie polutować, ale więcej się nauczę i zrozumiem jak powalczę sam. No i satysfakcja większa, szczególnie jeśli coś po złożeniu nie zadziała od początku i uda się finalnie uruchomić. Tak miałem z Big Muff Pi, który zwalczyłem samodzielnie, podobnie z Chorusem Small Clone, gdzie @tomaszgab mi bardzo pomógł. 

 

Teraz mam na jednej płytce stykowej obok siebie zbudowane DBD i Rebote Delay. Działa tylko ten drugi, z pierwszym będę walczył - może w ten weekend znajdę trochę czasu, bo w tygodniu niestety nie dałem rady. Zbudowanie działającego Rebote Delaya dało mi trochę odpowiedzi w temacie DBD - jak np. istotną informację, że układy PT2399, które mam są jednak sprawne, a więc błąd musi leżeć po mojej stronie. Może coś ze schematu źle zinterpretowałem... się zobaczy, będę z tym działał ;)

 

 

 

 



#16 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 3.02.2018 - 08:37

Zazdroszczę ci tego serdecznie, ja już przez to przeszedłem. Ech, to były czasy.



#17 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 27.03.2018 - 08:51

Witam wszystkich

To mój pierwszy post na Forum. Złożyłem kilka dni temu Deep Blue Delay na płytce ze strony http://www.efekty-diy.pl/delay.html. Niestety efekt "przepuszcza" czysty sygnał. Sprawdziłem polaryzację elektrolitów - wszystko wyglada dobrze. 3.i 4. nóżka PT2399 są zwarte i połączone z masą. Bateria ma około 8,7V, a na wyjściu regulatora (78L05) miernik wskazuje dokładnie 4,99V. Sprawdzałem miernikiem większość połączeń na płytce- wydaje mi się, że nie ma zwarć, ani zimnych lutów. Sprawdzałem 3 egzemplarze PT2399 z różnych źródeł- wszędzie efekt ten sam.

 

Załączam wskazania woltomierza na nóżkach układów scalonych (potencjometry ustawione na MAX):
 

pt2399:
1:   4,98V
2:   2,50V
3:   0,0V
4:   0,0V
5:   4,98V i po chwili spada do 0,5mV
6:   2,50V
7:   0,05mV (spada z wyższej wartości)
8:   0,05mV (spada z wyższej wartości)
9:   2,49V
10: 2,49V
11: 2,49V
12: 2,49V
13: 2,49V
14: 2,49V
15: 2,49V
16: 2,49V
 
TL072cp:
 
1: 3,87V
2: 3,87V
3: 3,84V
4: 0,00V
5: 3,82V
6: 3,82V
7: 3,84V
8: 7,68V

Co może być powodem braku "odbić"? Jakiego rodzaju diagnozy można jeszcze dokonać. Czy jest możliwość znalezienia gdzieś prawidłowych wartości napięcia na nóżkach układów tego efektu?? Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi i pomoc. 


#18 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 27.03.2018 - 18:06

Czy zestaw miałeś płytka plus części. Jak wlutowałeś oporniki, mierzyłeś omomierzem. Zrób fotkę całości czyli płytka plus potencjometry i ta cała reszta.



#19 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 27.03.2018 - 21:38

Zakupiłem samą płytkę. Podzespoły kupiłem samodzielnie (większość na tme). Co do rezystorów- pobierałem z oznaczonych paczek, i dodatkowo sprawdzałem czy kod paskowy jest zgodny z oznaczeniem na paczce, co oczywiście nie wyklucza w 100% pomyłki (miałem uszkodzony multimetr). Kondensatory sprawdziłem już nowym multimetrem pod kątem pojemności, a odchylenia w stosunku do oznaczeń były niewielkie.

DSC_0037.jpg DSC_0039.jpg DSC_0040.jpg DSC_0041.jpg

#20 temol

  • temol
    Gaduła
  • Postów: 186
  • Dołączył: 10.04.2017
  • z:Kraków

Napisany 28.03.2018 - 07:13

Lewy górny róg - nie masz tam zwarcia środkowej nogi potencjometru do masy?

 

T.



#21 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 28.03.2018 - 07:21

Nie rozumiem co to za element , dioda led wychodzi centralnie z płytki. Słabo widać ale w okolicach R5=12k.

Czy aby na pewno widzę przewody ale są to pojedyńcze druciki. Tak się tego nie buduje, powinny być cieńkie linki. Posprawdzaj przewody czy mają przejścia i dobrze przelutuj bo są mizernie polutowane do płytki i tu może być problem braku powtórzeń. Czyli generalnie problem jak dla mnie leży w przewodach i posprawdzaj omomierzem potencjometry.



#22 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 28.03.2018 - 10:49

@temol
sprawdzałem multimetrem, czy nie ma zwarć pomiędzy nóżkami potencjometrów- miernik nie wskazywał nic podejrzanego w tych miejscach. Idąc za radami tomaszgab, sprawdzę czy druty przewodzą prawidłowo i ewentualnie użyję linki i zadbam o lepszą jakość lutowania. Może to rozwiąże problem.

@tomaszgab
Centralnie z płytki (R5) wychodzi rezystor 12k. Jest wlutowany na drucie ponieważ, jest duży (miałem tylko 2W), a ponadto, gdy efekt zadziała, wlutuję w jego miejsce rezystor 5k1 oraz potencjometr 20k (w ramach modyfikacji dodającej potencjometr VOLUME).

Buduję ten efekt amatorsko, nie jestem elektronikiem. Zastanawia mnie, czy możliwe jest, że lutując w temperaturze około 300ºC uszkodziłem podzespoły, np. małe rezystory 1/4W lub kondensatory? Czy taka temperatura nie jest zbyt wysoka? Oczywiście starałem się nagrzewać nóżki elementów jak najkrócej. Czy łatwo jest spalić podczas lutowania elementy tego typu?
Kolejne pytanie, które mi się nasuwa, to czy w przypadku tego typu układów ma znaczenie, czy użyję rezystora 1/8W, czy 2W, lub kondensatora 100V czy 400V. Rozumiem, że to górne wartości graniczne, więc znaczenie powinna mieć tylko właściwa rezystancja oraz pojemność?

#23 temol

  • temol
    Gaduła
  • Postów: 186
  • Dołączył: 10.04.2017
  • z:Kraków

Napisany 28.03.2018 - 11:17

O uszkodzenia się nie martw. Trzeba się postarać.. 300st nie problem. Tutaj nie ma znaczenia czy 1/4 W czy większa moc, czy 100V czy 400V. Zajmą więcej miejsca i tyle.

Zrób inspekcję z lupą.

 

T.



#24 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 28.03.2018 - 12:09

Sprawdzałem miejsca lutowania pod lupą oraz dodatkowo sprawdzałem ciągłość obwodu multimetrem z buzzerem, na końcach ścieżek, które się bezpośrednio łączą (nie wiem czy to wiarygodna metoda, raczej powinienem przykładać końcówki sondy do nóżek elementów, prawda?).
Znalazłem bardzo podobny layout układu, przygotowany na płytkę uniwersalną, jednak ilość oraz parametry kilku elementów trochę się różnią:
http://tagboardeffec...blue-delay.html

Nie widzę jednak schematu, aby zrobić jakiekolwiek porównanie.

#25 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 28.03.2018 - 21:34

Zrób raz jeszcze fotkę od strony druku ale podświetl z drugiej strony . Czy sprawdzałeś omomierzem oporniki tak jak są teraz na płytce ze schematem.



#26 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 28.03.2018 - 21:59

Sprawdziłem wszystkie podzespoły pod kątem oznaczeń i parametrów- wszystko zgadza się ze schematem. Następnie sprawdziłem wszystkie druty- przewodzą prawidłowo. Na koniec odlutowałem potencjometry i sprawdziłem je omomierzem. I tutaj tkwił problem: dwa z nich okazały się uszkodzone. Wymieniłem wszystkie trzy na nowe i efekt ruszył. Wygląda na to, że tomaszgab słusznie zwrócił uwagę na to, aby sprawdzić potki, za co serdecznie dziękuję!
Natomiast- pomimo krążących na forach negatywnych opinii- efekt działa, a płytka wykonana jest prawidłowo. Przy okazji sprawdziłem posiadane układy PT2399 i jeden okazał się wadliwy (PT2399 1AMSZZ HT1442).
Zamieszczę później dla potomnych wskazania woltomierza na poszczególnych nóżkach układów PT2399 oraz TL072 działającego efektu.
Dzięki ogromne za zainteresowanie i pomoc!
  • Dog lubi to

#27 tomaszgab

  • tomaszgab
    Weteran
  • Postów: 2634
  • Dołączył: 04.02.2012

Napisany 29.03.2018 - 06:56

No to fanfary i witaj w klubie dłubaczy. Na koniec parę uwag.

- przewody stosuj linki bo druty po paru zgięciach pękaja

- zamiast TL072 proponuję niskoszumny NE5532

- jak widać trzeba sprawdzać elementy przed ich wlutowaniem



#28 s@+@nis+@

  • s@+@nis+@
    Weteran
  • Postów: 1749
  • Dołączył: 05.02.2012

Napisany 29.03.2018 - 07:52

Z potencjometrami też zdarzało mi się że te ich nóżki dostawały minimalnego luzu i przestawały stykać.



#29 stewart123

  • stewart123
    Świeżak
  • Postów: 6
  • Dołączył: 27.03.2018

Napisany 29.03.2018 - 17:49

Dziekuję za rady! :) Dotychczas używałem linek, ale nad drutami łatwiej mi zapanować. Tak jak obiecałem zamieszczam wskazania woltomierza na nóżkach układów działającego efektu:

PT2399:

1: 5,00V
2:2,43V
3:0,0V
4:0,0V
5:3,20V
6:2,43V
7:4,3V
8:4,3V

9:2,43V
10:2,43V
11:2,43V
12:2,43V
13:2,43V
14:2,43V
15:2,43V
16:2,43V

TL072cp
1:3,7V
2:3,7V
3:3,7V
4:0,0V
5:3,7V
6:3,7V
7:3,7V
8:7,4V




0 Użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników