Skocz do zawartości



Zdjęcie
Poradnik

Zostań Mistrzem Lutownicy



  • Zaloguj się
66 odpowiedzi na ten temat

#1 Kwik

  • Kwik
    Ghost of a Navigator!
  • Postów: 9287
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czerwińska

Napisany 10.04.2012 - 21:25

Czołem!

W odmętach internetu znalazłem bardzo fajny tutorial dla początkujących adeptów lutowania. Jest to krótki, humorystyczny poradnik przedstawiony w formie komiksu. Wszystko to jest tak fajnie wytłumaczone i narysowane, że nawet osoba, która ma dwie lewe ręce i nie rozróżnia lutownicy od spawarki w ciągu kilku minut załapie o co biega w tej trudnej sztuce :)

Lutowanie jest proste

Jako, że strona czasami pada pozwoliłem sobie zrobić mirrory.

Dropbox
Box

Oczywiście sam poradnik można zapisać na dysk klikając prawym na link> zapisz :)


Jestem wredny i zmęczony. Jem drut kolczasty i sikam napalmem.

#2 klamot18

  • klamot18
    Weteran
  • Postów: 2611
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Borki Lipki

Napisany 10.04.2012 - 21:56

hehe pewnej rzeczy się dowiedziałem :D

Mam lutownicę kolbową 20W która ostatnio nie dała rady odlutować masy piskupa od pota.
Wykopałem dawno nie używaną transformatorówkę 100W i o dziwo też miała ciężko... to chyba przez ten zasyfiały grot :P
Nie chciało mi się jej czyścić na 30 sek roboty :D
Spectator mode

#3 ngregory97

  • ngregory97
    Stary wyjadacz
  • Postów: 859
  • Dołączył: 30.03.2012
  • z:Dolny Śląsk

Napisany 13.04.2012 - 14:52

klamot:
W transformatorówce po pewnym czasie grot się przepala i nie grzeje. Ja nie czyszcze tylko nowe robie z drutu podtynkowego sieciowego 1.5mm.

#4 prempiusz

  • prempiusz
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1197
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 13.04.2012 - 15:00

Też mało czyszczę grot chyba czas się do tego bardziej przyłożyć:D

Ale jedno mnie zastanawia czy gość, który robił ten tutek miał styczność z odsysarą do cyny bo do usunięcia jej nadmiaru stosuje metodę ala Vicol 'pierdolnij (w tym przypadku o stół) i pigmej'.
  • Jablek lubi to

#5 ngregory97

  • ngregory97
    Stary wyjadacz
  • Postów: 859
  • Dołączył: 30.03.2012
  • z:Dolny Śląsk

Napisany 3.05.2012 - 12:10

A to też nie czyscze grotu.
Ja to kozak jestem eax czyściłem suchą gąbką do naczyń. Efekt? Grot zasyfiony spalonym plastikiem.

Metoda a'la Vicol debest

#6 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 3.05.2012 - 16:17

To ja dorzucę małą poradę od siebie. Gąbkę do czyszczenia grota (a nawet z 6 sztuk) można mieć za kilka złotych. Trzeba tylko kupić celulozową gąbkę do naczyń bez drapaka, a że najczęściej są sporo większe od typowych gąbek lutowniczych i sprzedawane po kilka sztuk w opakowaniu - mamy to dobre 6 razy taniej niż w elektroniku :D

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#7 klamot18

  • klamot18
    Weteran
  • Postów: 2611
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Borki Lipki

Napisany 3.05.2012 - 18:30

Dodaj obrazek

takie coś powiadasz?
Spectator mode

#8 Vicol

  • Vicol
    Branża
  • Postów: 5656
  • Dołączył: 30.01.2012
  • z:kompa

Napisany 3.05.2012 - 19:00

Ale jedno mnie zastanawia czy gość, który robił ten tutek miał styczność z odsysarą do cyny bo do usunięcia jej nadmiaru stosuje metodę ala Vicol 'pierdolnij (w tym przypadku o stół) i pigmej'.

Ale Vicol używa odsysacza lub linki miedzianej jak ma na zbyciu :P

Gąbkę do czyszczenia grota (a nawet z 6 sztuk) można mieć za kilka złotych. Trzeba tylko kupić celulozową gąbkę do naczyń bez drapaka, a że najczęściej są sporo większe od typowych gąbek lutowniczych i sprzedawane po kilka sztuk w opakowaniu - mamy to dobre 6 razy taniej niż w elektroniku :D

A ja bierę kawałek flaneli albo innej szmatki bawełnianej, składam 2-3 razy i normalnie na gorąco grota wycieram. Jak widać można i za darmo :P

#9 klamot18

  • klamot18
    Weteran
  • Postów: 2611
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Borki Lipki

Napisany 3.05.2012 - 21:12

za darmoszke to Ci nawet żona dupy nie da :P
Spectator mode

#10 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 3.05.2012 - 22:01

Takie:
Dodaj obrazek

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#11 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 3.06.2012 - 16:11

Dzisiaj trafiłem na analogiczny komiks o lutowaniu elementów powierzchniowych. Wioślarzom może rzadko się to przydaje, ale zdarza się :D
http://www.siliconfa...s.com/smtmanga/

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#12 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 21.01.2013 - 00:15

W kwestii lutowania nie jestem początkującym, mój poziom zaawansowania jest niższy. Jak myślicie, użyteczne to jest:
http://www.youtube.c...h?v=nE9P67_E5N8 ?

#13 Thereminator

  • Thereminator
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5351
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:w: y: r: o: l:

Napisany 27.01.2013 - 15:56

Montaż efektu w obudowie:

http://www.valvewiza...akingpedals.pdf

Karol - człowiek, który podtarł się jeżem


#14 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 22.05.2013 - 18:33

Panowie, takie mam pytanko zasadnicze:

Którą lutownicę by tu przygarnąć? Absolutne początki, przeznaczenie hobbystyczne, głównie kabelki i drobne naprawy + może raz na jakiś czas efekt DIY.

 

http://allegro.pl/lu...3262654128.html

http://allegro.pl/st...3262654117.html

http://allegro.pl/st...3265434673.html



#15 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 6.06.2013 - 17:07

Na początek każda z nich się nada. Dopóki nie bawisz się w SMD, wystarczy nawet taka bez regulacji temperatury.


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#16 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 30.06.2013 - 12:50

Mam tutaj małą wątpliwość, otóż jak nakładam sobie cynę na grot, aby był ładny, świecący i aby dobrze pracował, to ta cyna czasem pryska w zupełnie nie przewidzianych kierunkach w postaci takich drobniutkich kawałków. W zasadzie widać tylko cienką strugę dymu, no i poczułem na nadgarstku. W sumie dobrze, że po oczach nie dostałem. Czy to normalne? Chyba tak nie powinno się dziać, o co tu chodzi?



#17 Jagmaster

  • Jagmaster
    Weteran
  • Postów: 1733
  • Dołączył: 03.02.2012

Napisany 30.06.2013 - 15:18

Ja przed nałożeniem cyny na grot zawsze przecieram go zwilżoną gąbką, aby usunąć zanieczyszczenia, resztki cyny oraz utleniony pod wpływem temperatury metal. Może to przez nie świeża cyna Ci skacze.


"But how we survive, is what makes us who we are..."
 

#18 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 30.06.2013 - 17:24

Przed nałożeniem świeżej cyny na grot zawsze go przecieram solidnie na gąbce.



#19 fabber

  • fabber
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4179
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Sieradz

Napisany 30.06.2013 - 18:11

Po co nakładacie cynę na grot?


Wysyłane z mojej Nokii 5110 za pomocą Tapatalk

 


#20 Jagmaster

  • Jagmaster
    Weteran
  • Postów: 1733
  • Dołączył: 03.02.2012

Napisany 30.06.2013 - 19:56

Ja nakładam cienką warstwę, coby lepiej topiło cynę przy łączeniu elementów. Nie chodziło mi tutaj o nakładanie całej ilości, aby coś przylutować.


"But how we survive, is what makes us who we are..."
 

#21 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 30.06.2013 - 19:57

Wszystkie poradniki, które obejrzałem i przeczytałem mówią, żeby to robić. Czysty, lśniący cyną grot, chyba się nie utlenia i nie niszczy tak szybko, no i chyba lepiej - skuteczniej przewodzi ciepło.



#22 fabber

  • fabber
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4179
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Sieradz

Napisany 30.06.2013 - 20:02

Chyba, że tak. Do tego polecam http://www.conrad.pl...onrad&pi=588267

Może nie jest to tanie ale starcza na bardzo długo i grot się świeci jak psu jajca.


Wysyłane z mojej Nokii 5110 za pomocą Tapatalk

 


#23 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 1.07.2013 - 11:26

W krótkim opisie w innym sklepie napisane jest, że po regeneracji tym środkiem należy umoczyć grot w cynie.

Inna sprawa, że jak dokładam cynę do grota i pryska, to może mi np chlupnąć przy lutowaniu.



#24 fabber

  • fabber
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4179
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Sieradz

Napisany 1.07.2013 - 12:42

Dziwne bo ten preparat cynuje grot.


Wysyłane z mojej Nokii 5110 za pomocą Tapatalk

 


#25 Hajtosek

  • Hajtosek
    Gaduła
  • Postów: 100
  • Dołączył: 21.04.2012
  • z:Kraków

Napisany 11.08.2013 - 18:11

Mam tutaj małą wątpliwość, otóż jak nakładam sobie cynę na grot, aby był ładny, świecący i aby dobrze pracował, to ta cyna czasem pryska w zupełnie nie przewidzianych kierunkach w postaci takich drobniutkich kawałków. W zasadzie widać tylko cienką strugę dymu, no i poczułem na nadgarstku. W sumie dobrze, że po oczach nie dostałem. Czy to normalne? Chyba tak nie powinno się dziać, o co tu chodzi?

W szkole miałem podobną sytuację. Z tego co mówił nam nauczyciel wynika, że cyna bezołowiowa topi się w wyższej temperaturze, więc jeżeli masz nową stację lutowniczą i nagrzewasz ją do 300 stopni to tą starą cyną po prostu doprowadzasz do wrzenia :D Przynajmniej tak mi się wydaje.


Ten post był edytowany przez Hajtosek dnia: 11.08.2013 - 18:11


#26 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:bieram na lampę

Napisany 11.08.2013 - 21:25

Może i tak być. Standardowe lutowie SnPb topi się przy ok. 190-200 st. C, SnCu lub SnAgCu - przy ok. 260 stopniach. Nie mniej - nadal jest to dziwne, nowy grot powinien elegancko łapać cynę. Chyba, że starła się z niego powłoka, lub zbyt mocno się utleniła.


Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#27 alagner

  • alagner
    Gaduła
  • Postów: 149
  • Dołączył: 24.04.2013

Napisany 25.08.2013 - 11:26

Zapominacie Panowie, że typowe lutowie zawiera w środku kalafonię, która potrafi ładnie zabulgotać...



#28 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 31.08.2013 - 15:16

Zapominacie Panowie, że typowe lutowie zawiera w środku kalafonię, która potrafi ładnie zabulgotać...

 

No właśnie chyba tak. Rozmawiałem z kumplem i taka była jego sugestia. Przyjrzałem się na tyle, na ile się da i rzeczywiście chyba kalafonia wrze i pryska.



#29 aciek_l

  • aciek_l
    Weteran
  • Postów: 2728
  • Dołączył: 11.10.2012
  • z:Poznań

Napisany 27.09.2013 - 23:03

A zna ktoś jakiś "kompleksowy" poradnik, najlepiej ukierunkowany na składanie kostek gitarowych? ;) Jak rozpoznawać poszczególne złącza na wtyku zasilającym, czy gniazdach jack, jak odczytywać wartości oporników, kondensatorów, półprzewodników, jak rozoznać kierunek ich montażu, itp? ;>



#30 cyrulik

  • cyrulik
    Stary wyjadacz
  • Postów: 636
  • Dołączył: 05.05.2012
  • z:Rzeszów

Napisany 27.09.2013 - 23:23

Panie, to to podstawy elektroniki, bez minimalnej wiedzy kostki nie poskładasz.

Kup i naucz się posługiwać multimetrem przede wszystkim!

Pozdrawiam - Michał Słonczyński


#31 aciek_l

  • aciek_l
    Weteran
  • Postów: 2728
  • Dołączył: 11.10.2012
  • z:Poznań

Napisany 27.09.2013 - 23:52

Multimetr w takim razie będzie dobrym krokiem naprzód. :) Trochę rzuciłem się na głęboką wodę i na bieżąco szukałem informacji (zwykle znajdowałem). Myślałem, że może ktoś zna źródło o montażu płytek "w pigułce". :)

Wysłane z mojego GT-N7000 przy użyciu Tapatalk 4



#32 cyrulik

  • cyrulik
    Stary wyjadacz
  • Postów: 636
  • Dołączył: 05.05.2012
  • z:Rzeszów

Napisany 27.09.2013 - 23:59

Jak kupisz gotowy zestaw, to on ma nadrukowany na płytce obrazek z elementami, to Ci ułatwi sprawę. Poza tym są instrukcję/schematy gdzie masz czarno na białym jak podłączyć jacki, gniazdka DC czy footswitch.

 

Kondensatory elektrolityczne mają oznaczony minus, na płytce też będzie oznaczy, tak że się raczej nie pomylisz, rezystory i kondensatory foliowe nie mają polaryzacji, możesz wlutować jak Ci pasuje. Dioda na schemacie i na sobie ma pasek który informuje w którą stronę ją wlutować.

 

Multimetr pomoże Ci w odczytaniu wartości danego elementu, koniecznie spraw sobie taki który będzie sygnalizował zwarcie sygnałem, to Ci pomoże rozumieć co gdzie podłączyć w wtyczkach lub jak ten footswitch działa.


Pozdrawiam - Michał Słonczyński


#33 kilgore.trout

  • kilgore.trout
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4618
  • Dołączył: 06.02.2012
  • z:Kraków

Napisany 28.09.2013 - 10:03

Wartości można też odczytać z tych śmiesznych pasków nadrukowanych na opornikach.
no pain, no gain

#34 aciek_l

  • aciek_l
    Weteran
  • Postów: 2728
  • Dołączył: 11.10.2012
  • z:Poznań

Napisany 28.09.2013 - 10:25

To akurat pikuś.  Znalazłem bardzo prostą appkę na androida i z tym problemu nie ma. Gorzej z kondensatorami i półprzewodnikami. ;)



#35 Thereminator

  • Thereminator
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 5351
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:w: y: r: o: l:

Napisany 28.09.2013 - 10:36

A co zrobisz jak ci akurat bateria padnie? Będziesz siedział i płakał? Lepiej nauczyć się kodu na pamięć.


Karol - człowiek, który podtarł się jeżem


#36 cyrulik

  • cyrulik
    Stary wyjadacz
  • Postów: 636
  • Dołączył: 05.05.2012
  • z:Rzeszów

Napisany 28.09.2013 - 10:38

Kondensatory tez maja oznaczenia i z nich możesz odczytać wartość.
Tranzystorów czy diod nie zmierzysz, z nich musisz odczytać symbol z obudowy.

Multi metr przyda ci się przede wszystkim do sprawdzenia czy dany element jest sprawny i np czy prądy w układzie się zgadzają.
Za 20-30 zł można sobie takie proste urządzenie sprawić, poczytaj jaki jest polecany.

Pozdrawiam - Michał Słonczyński


#37 aciek_l

  • aciek_l
    Weteran
  • Postów: 2728
  • Dołączył: 11.10.2012
  • z:Poznań

Napisany 28.09.2013 - 11:31

A co zrobisz jak ci akurat bateria padnie? Będziesz siedział i płakał? Lepiej nauczyć się kodu na pamięć.

Nie sądzę, żeby mi przyszło lutowa w miejscu bez prądu. ;) Na początek appka wystarczy, a potem z praktyką się 'samo' wszystko zapamięta.

 

 

Kondensatory tez maja oznaczenia i z nich możesz odczytać wartość.
Tranzystorów czy diod nie zmierzysz, z nich musisz odczytać symbol z obudowy.

Multi metr przyda ci się przede wszystkim do sprawdzenia czy dany element jest sprawny i np czy prądy w układzie się zgadzają.
Za 20-30 zł można sobie takie proste urządzenie sprawić, poczytaj jaki jest polecany.

Multimetr pewnie zamówię jeszcze w weekend, jak znajdę odpowiedni. Faktycznie małe pieniądze, a się przyda. 

Odczytywanie muszę zdecydowanie poćwiczyć, bo albo się mylę, albo bardzo różne są te oznaczenia.



#38 stary66

  • stary66
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1180
  • Dołączył: 02.02.2012
  • z:Szczecin

Napisany 28.09.2013 - 18:43

niedawno z lenistwa kupiłem dodatkowy multimetr z automatyczną zmianą zakresów oporności, pojemności i napięcia. brak mu pomiaru natężenia prądu i pomiaru tranzystorów, ale to mam w innym.

polecam ten kieszonkowy - daje rade http://allegro.pl/mi...3581815306.html



#39 aciek_l

  • aciek_l
    Weteran
  • Postów: 2728
  • Dołączył: 11.10.2012
  • z:Poznań

Napisany 28.09.2013 - 18:57

A możecie polecić jakiś konkretny model z wszystkim co się przyda do kostek? 



#40 cyrulik

  • cyrulik
    Stary wyjadacz
  • Postów: 636
  • Dołączył: 05.05.2012
  • z:Rzeszów

Napisany 28.09.2013 - 19:03

Wpisz sobie na portalu aukcyjnym 890G, wyskoczą Ci takie różne chińskie propozycje, to są takie przyzwoite sprzęty dla amatorów :)

Sam mam taki i używam gdy nie mam pewności czy to nie spalę przypadkowo.


Pozdrawiam - Michał Słonczyński


#41 fabber

  • fabber
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4179
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Sieradz

Napisany 28.09.2013 - 19:54

stary66do kostek fajny ale lampy nie pomierzysz ;)

Wysyłane z mojej Nokii 5110 za pomocą Tapatalk

 


#42 stary66

  • stary66
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1180
  • Dołączył: 02.02.2012
  • z:Szczecin

Napisany 29.09.2013 - 07:27

stary66do kostek fajny ale lampy nie pomierzysz ;)

tak, tak, do lamp za słaby.



#43 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 25.11.2013 - 20:47

Mam jeszcze kilka pytań przed pierwszą budową. 

Podkładki do półprzewodników to absolutny mus, czy dam radę bez nich?

Można określić jaką temperaturę ustawić do poskładania całości? Czy może jakieś elementy trzeba lutnąć na chłodniej?



#44 stary66

  • stary66
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1180
  • Dołączył: 02.02.2012
  • z:Szczecin

Napisany 25.11.2013 - 21:36

@Keith - o jakich podkładkach do półprzewodników piszesz?

Co do temperatury, to większość półprzewodników wytrzymuje podczas lutowania temperaturę 200 °C przyłożoną przez max. 5 sekund.

Tyle, że ta temperatura jest trochę zbyt niska dla cyny lutowniczej (215-230 °C, to temp., w której cyna zaczyna topnieć http://pl.wikipedia....Stop_lutowniczy).

 

Podstawki http://pl.wikipedia....a_(elektronika) pod układy scalone są niemal konieczne, żeby nie przegrzać scalaków podczas lutowania. Przylutowuje się samą podstawkę, a po zakończeniu prac, wkłada scalak.



#45 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 25.11.2013 - 22:09

O te podstawki mi chodziło. Dzięki.

Jeśli chodzi o temperaturę, to właśnie nie byłem pewien, bo np. ponoć diody germanowe są bardzo wrażliwe.

A ostatnio jak lutowałem kable, to bardzo topornie mi się cyna roztapiała mimo wysokiej temperatury. 



#46 przemak

  • przemak
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 3222
  • Dołączył: 10.10.2013
  • z:nagrywamy.com

Napisany 25.11.2013 - 22:18

Jeśli chodzi o temperaturę, to właśnie nie byłem pewien, bo np. ponoć diody germanowe są bardzo wrażliwe.

 

Półprzewodniki germanowe są bardziej od krzemowych wrażliwe na temperaturę. Stosuje się w tych przypadkach (czy raczej stosowało) odprowadzenie ciepła podczas lutowania - np. trzymanie nogi diody pomiędzy miejscem lutowania a korpusem pęsetą. Pomagają też dłuższe nogi, czyli nie ucinanie ich "przy ryju". Przypadek z kablem dowodzi, że trzeba po prostu rozgrzać oba łączone elementy, i zwykle to ten większy robi więcej problemu - czyli ucho wtyczki a nie kabel. W przypadku elementów elektronicznych, a zwłaszcza germanowych, wystarczy "podgrzewać bardziej" tą większą część (np. płytkę) niż tą mniejszą (czyli element) i powinno być OK.


  • stary66 lubi to

#47 buszi

  • buszi
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 3611
  • Dołączył: 31.01.2012
  • z:Kłobuck

Napisany 28.11.2013 - 16:59

O te podstawki mi chodziło. Dzięki.

Jeśli chodzi o temperaturę, to właśnie nie byłem pewien, bo np. ponoć diody germanowe są bardzo wrażliwe.

A ostatnio jak lutowałem kable, to bardzo topornie mi się cyna roztapiała mimo wysokiej temperatury. 

Używasz cyny bezołowiowej? Wywal ją i kup normalną. Temperatura lutowania w wypadku elementów przewlekanych typowych dla kostek efektowych nie ma aż takiego znaczenia, można ją ustawić względnie wysoko (tak, żeby cyna się spokojnie rozpuszczała). Ważniejsza jest technika lutowania. W komiksowym poradniku jest to dosyć dobrze opisane. Pamiętaj o tym, aby nie grzać elementu zbyt długo i aby grzać nóżki, a nie brać cynę na lutownicę (choć to nie zawsze). Lutowanie połączenia powinno trwać dosłownie sekundę, dwie. Temperatura musi być na tyle wysoka, aby rozpuścić w tym czasie cynę ze szpuli oraz pozwolić jej spłynąc po wyprowadzeniu aż do pada lutowniczego. Poza tym istotne jest używanie cyny z topnikiem. Płytkę drukowaną możesz z kolei pomalować pędzelkiem własnoręcznie przygotowanym roztworem kalafonii w denaturacie (znajdziesz w google). Nie dośc, że bardzo ułatwia to lutowanie to jeszcze zabezpiecza resztę pcb przed zaśniedzeniem. Można użyć także flux'a w sprayu, ale jest to droższe niż kalafonia. Technikę lutowania możesz poćwiczyć np. kupując płytkę uniwersalną (obrazek) i lutując tam.

Do poznania podstaw elektroniki polecam na przykład artykuły z Elektroniki dla Wszystkich z cyklu "Oślej Łączki" lub to samo zebrane w książki http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=34632. Potem na przykład tutaj


Ten post był edytowany przez buszi dnia: 28.11.2013 - 17:02

  • Dog and stary66 lubi to

#48 Dog

  • Dog
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4498
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czechowice-Dziedzice

Napisany 29.11.2013 - 10:13

Dla ułatwienia lutowania stosuję prosty trick:

- mam rozpuszczone w alkoholu, bądź jakimkolwiek rozpuszczalniku łatwo parującym trochę kalafonii. Pędzelkiem, albo taką szpatułką do czyszczenia uszu nanoszę ów płyn na miejsca lutowania (czy to oczko w miedzi, przez które przechodzi nóżka, czy to i owa nóżka elementu). Wystarczy naprawdę niewiele. Jedną ręką przykładam grot lutownicy, drugą lut i sam proces przebiega wtedy błyskawicznie. Ot przytknięcie i gotowe. Lut od razu się rozpływa i zwilża lutowany obszar.

 

Tam, gdzie nie masz mocnego grzania grubego drutu działa idealnie.

Dokładnie tak, jak Buszi pisze. Rozpędziłem się z wpisaniem posta a kolega wszystko wcześniej idealnie wyoślił.

 

Nigdy nie uszkodziłem elementów germanowych - zresztą krzemowych też nie - przegrzaniem. Ewentualnie można stosować podstawki uniwersalne, ale nadmiar miejsc styku może generować jakieś zabrudzenia.


Ten post był edytowany przez Dog dnia: 29.11.2013 - 10:16

  • buszi lubi to

#49 keith

  • keith
    Gaduła
  • Postów: 347
  • Dołączył: 13.01.2013
  • z:Łódź

Napisany 30.11.2013 - 16:55

Dzięki panowie za porady. Pytanie jeszcze mam takie: skoro podstawki są uniwersalne, to po prostu liczba pinów się musi zgadzać? Patrzę na rozkład pinów tranzystora i kupuję podstawki z takim samym? Czy jeszcze coś trzeba dopasować?



#50 Dog

  • Dog
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4498
  • Dołączył: 29.01.2012
  • z:Czechowice-Dziedzice

Napisany 30.11.2013 - 17:33

Co do tranzystora najprościej jest kupić tzw. podstawkę precyzyjną np.:

http://jkm-sklep.pl/...zdo-002031.html

 

Odłamujesz, ile trzeba i jest ok.

 

Dla scalaków dobierasz konkretne co do ilości pinów, np.:

http://nodark.pl/ind...uct&prod_id=402

(pasuje do pojedynczych i podwójnych op-ampów)

 

Mówisz w sklepie elektronicznym, ile pin jest potrzebne i bierzesz. 

 

Jeszcze można zwrócić uwagę na to, jakie są piny - okrągłe, czy płaskie i temat właściwie zakończony.


Ten post był edytowany przez Dog dnia: 30.11.2013 - 17:42






Also tagged with one or more of these keywords: poradnik

0 Użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników