Skocz do zawartości



Zdjęcie
Poradnik

Gibson Studio - brzmienie jak z akustyka



This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 odpowiedzi na ten temat

#1 igorro

  • igorro
    Gawędziarz
  • Postów: 8080
  • Dołączył: 30.01.2012

Napisany 31.01.2012 - 21:49

Eksperymentując z Merlinami w moim gibolu wymyśliłem sprytny mod.
Daje brzmienie bardzo podobne do gitary akustycznej.
Do zrobienia tego modu potrzeba jedynie jeden element , no może jeszcze przełącznik ,
jeśli miało by to być wyłączane ( ja sobie to zrobiłem na przystawce neckowej na stałe ).

Schemat
pickup.jpg

Mod polega na dolutowaniu pomiędzy masę a złączone przewody biały i czerwony
kondensatora 1.5nF ( można eksperymentować z wartościami od 4.7nF do 1nF )
Można też w szereg z kondensatorem polutować przełącznik lub potencjometr 50k,
wówczas będziemy mieli płynną regulację tego "efektu"
I już... :)

Jak to działa ?
Humbaker to de facto dwa single połączone szeregowo. Co ciekawe , nawet jeśli taki humbaker ma
małą rezystancję , czasami nawet mniejszą niż wiele stratoasterowych singli to i tak brzmi "ciemniej".
Dzieje się tak dlatego , że cewki humbakera są oddalone od siebie o pewną odległość i prąd
wzbudzany prze drgania strun w każdym z "singli" humbakera ma nieco inną fazę.
Przy niskich i średnich częstotliwościach wzajemne przesunięcie fazy w "singlach"
jest niewielkie i sygnały z "singli" się dodają.
Przy wyższych częstotliwościach , gdzie odległość pomiędzy "singlami" jest już porównywalna
z długością fali ( tej częstotliwości ) zaczynają się dziać dziwne rzeczy.Wzajemne przesunięcia fazy
osiąga wartość 180 stopni , czyli sygnały z "singli" mają przeciwne fazy , a tym samym
te częstotliwości się znoszą , powodując "ciemne" brzmienie humbakera.
Resumując , pojedyncze "single" humbakera potrafią doskonale przenosić "górę" ,ale z uwagi
na fizyczną konstrukcję zawsze będą tłumić wysokie częstotliwości.
Jak temu przeciwdziałać ? . Bardzo prosto . Wystarczy spowodować , by jeden z "single"
przestał przenosić "górę" , sygnał w przeciwfazie się nie pojawi lub będzie bardzo osłabiony,
a tym samym wzajemne wygaszanie się wyższych częstotliwości nie nastąpi.
I dokładnie to robi ten kondensator.

Poniżej sampelek brzmienia.
Pierwszy riff to przetwornik neck w układzie bez modyfikacji , a drugi riff przetowrnik z modyfikacją.
http://www.airgunser...bson/gibson.mp3

I drugi sampelek - miks
http://www.airgunser.../music/clap.wav

Jeden mały komentarz ode mnie:
NIE DA SIĘ WYKONAĆ TEJ MODYFIKACJI przy dwuprzewodowych humbuckerach, jak Merlin Hellfire. Chyba, że wymieni się w jakiś cudowny sposób całe kable. Przy zalewanych żywicą przystawkach w obudowach w stylu EMG - życzę powodzenia.
Leo.


Ten post był edytowany przez Leo dnia: 14.03.2013 - 17:21
Dodane małe FAQ ;)

Sprzedam head + paczka TAKA lub zamienię na coś fajnego.


#2 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 31.01.2012 - 22:09

Przypiąłem. Sam mam w ten patent swoim wiośle i zostanie tam do końca :D

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#3 sify11

  • sify11
    Gaduła
  • Postów: 211
  • Dołączył: 31.01.2012

Napisany 31.01.2012 - 22:30

Można też w szereg z kondensatorem polutować przełącznik lub potencjometr 50k,
wówczas będziemy mieli płynną regulację tego "efektu"

50 czy 500k? nie znam się, wolę dopytać ;)

#4 Vicol

  • Vicol
    Branża
  • Postów: 5656
  • Dołączył: 30.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 00:20

Jaki dasz taka regulacja będzie.

Patent oczywiście genialny. Sprawdził się w commelinowym PROsiaku na humbie pod szyją, tyle, że tam dałem 5nF(W razie czego miałem przygotowane kolejne kondki o coraz mniejszych wartościach. Ale słuch commeliny zaakceptował go jako wystarczająco akustyczny, więc zostało).
Również jako lekki rozjaśniacz brzmienia zbyt ciemnych mostowych humbów sprawdza się znakomicie. Wjebałem go na stałe do drugiego wiosła aby zrównać troszkę brzmienie 7strunowego hellfajera do jego 6strunowej wersji, która gada jakby jaśniej. Dałem 1.3nF równolegle z cewką położoną dalej od mostu. Dostał żylety jak z aktywów ale dalej ma miażdżący dół i gruboziarniscy środek.

#5 vinta9e

  • vinta9e
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4075
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 00:43

Dostał żylety jak z aktywów ale dalej ma miażdżący dół i gruboziarniscy środek.


Poka :)
Jesus Christ Superstrat

#6 HalfBlack

  • HalfBlack
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 4520
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 1.02.2012 - 01:35

Czadzior! Tak przerobiony humb wyląduje pod gryfem w sylwowym Corcie, jak się w końcu szarpnę na reanimację BFG :P

Gibson "11" BFG || Dimarzio X2N + Gibson P-90

Tone Port UX-1


#7 tymon1313

  • tymon1313
    Stary wyjadacz
  • Postów: 553
  • Dołączył: 05.02.2012

Napisany 5.02.2012 - 20:49

sorki, ale jeśli chodzi o bebechy to zielony jestem, a brzmienie spoko wiec kilka pytań;
- posiadam gibsona les paul studio - rozumiem, że przystawkę przy gryfie musze zmienić na inną - merlina - a konkretenie jakiego?
- jak zmiana przystawki wpływa na brzmienie (jeszcze bez tego kondensatora) - nie ukrywam że ciepły basik mi pasuje...
- gdzie mocujecie przełącznik?

#8 Nimfoman

  • Nimfoman
    Wirtuoz klawiatury
  • Postów: 3018
  • Dołączył: 03.02.2012

Napisany 5.02.2012 - 21:07

Ciekawe,jakby tak zmodyfikować jakiegoś semi,albo hollow,czy efekt byłby jeszcze lepszy.

#9 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 5.02.2012 - 22:13

sorki, ale jeśli chodzi o bebechy to zielony jestem, a brzmienie spoko wiec kilka pytań;
- posiadam gibsona les paul studio - rozumiem, że przystawkę przy gryfie musze zmienić na inną - merlina - a konkretenie jakiego?
- jak zmiana przystawki wpływa na brzmienie (jeszcze bez tego kondensatora) - nie ukrywam że ciepły basik mi pasuje...
- gdzie mocujecie przełącznik?

1. Nie musisz. O ile kabelek jest typu 4 przewody + ekran, ew. 2 przewody + ekran - w każdym razie z coil splitem.
2. To zależy od samych przystawek. Posłuchaj próbek i porównaj ;)
3. Ja mam to podpięte do potencjometra push-pull - tak jak zwykły coil split.

EDIT:
To jest temat z, nazwijmy to, projektem, dla potomnych.
Proszę o niezadawanie głupich pytań w tym temacie. Nie chcę wyjść na tego złego, ale trzymajcie poziom, bo głupie wypowiedzi będę kasował.

Jeszcze raz to powtórzę, nie da się wykonać tej modyfikacji przy dwuprzewodowych humbuckerach, chyba że wymieni się cały przewód. W przystawkach w obudowach typu EMG - życzę powodzenia.

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#10 BartoszKa

  • BartoszKa
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1032
  • Dołączył: 31.01.2012

Napisany 17.03.2012 - 15:40

Panowie,

mam nadzieję, że nie będzie to głupie pytanie ale gitarowa elektronika to nie jest moja mocna strona... chociaż lutownicę trzymać umiem :) Do rzeczy: chciałbym tego moda zastosować w neckowym Schallerze Golden 50 do którego mam podpięty miniswitch zmieniający połączenia cewek na series/coil-cut/parallel (zgodnie z tym schematem: http://www.stewmac.c...i-schaller.html ). Chciałbym za pomocą dodatkowego miniswitcha dołączać/odłączać tytułowy mod. Jak to podpiąć? Prosiłbym tylko tak w miarę łopatologicznie jeśli można.
Z góry dzięki :)

#11 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 17.03.2012 - 16:12

I to jest dobre pytanie :D
Mój pomysł jest taki, żeby połączenie, które jest założone na sztywno na tym przełączniku, to po skosie, zastąpić równoległym połączeniem kondensatora i jakiegoś przełącznika, który będzie go zwierać. W tym układzie powinno działać ;)

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#12 BartoszKa

  • BartoszKa
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1032
  • Dołączył: 31.01.2012

Napisany 17.03.2012 - 21:50

I to jest dobre pytanie :D
Mój pomysł jest taki, żeby połączenie, które jest założone na sztywno na tym przełączniku, to po skosie, zastąpić równoległym połączeniem kondensatora i jakiegoś przełącznika, który będzie go zwierać. W tym układzie powinno działać ;)


Aleeee... że co? Mógłbyś mi to tak jak "krowie na rowie" wytłumaczyć jak to ustrojstwo zmontować? Jedyne co zrozumiałem to: "Mój pomysł jest taki, żeby połączenie, które jest założone na sztywno na tym przełączniku, to po skosie, zastąpić.." i dalej to czarna magia. Z góry dzięki za wyrozumiałość :D

#13 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 18.03.2012 - 12:28

BartoszKa, zaraz narysuję Ci to w Paincie ;)
EDIT: jest ;)
Dodaj obrazek
Swoją drogą, z połączenia równoległego z niezwartym kondensatorem może wyniknąć inne ciekawe brzmienie, wtedy jedna cewka będzie podpięta tylko dla wysokich częstotliwości, chyba, że coś źle kombinuję. :P Bo wyjdzie z tego szeregowy obwód RLC połączony z RL, albo właściwie to równoległym RLC ;)

Do kolegi Bandita i spółki: wydzieliłem wam temat do dyskusji egzystencjalnych, itp. Tam możecie broić do woli. Jest tu: http://forum-gitara.pl/topic/1048-dyskusja-o-hellfajerze-i-mlotku/

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam


#14 BartoszKa

  • BartoszKa
    Stary wyjadacz
  • Postów: 1032
  • Dołączył: 31.01.2012

Napisany 18.03.2012 - 13:07

Ok - czyli podpiąć miniswitch dwupozycyjny, taki z trzema czy sześcioma nóżkami? Przewód z tego switcha łączącego cewki oznaczonego powyżej jako brown przylutować do której nóżki a do której ten drugi (wychodzący ze środkowej nóżki w pierwszym rzędzie)? No i do których nóżek przylutować kondensator? Sorry ale jestem lamerem w tych kwestiach :) Tak czy inaczej dzięki za zaangażowanie :D

Ten post był edytowany przez BartoszKa dnia: 18.03.2012 - 13:07


#15 Leo

  • Leo
    MacGyver
  • Postów: 2242
  • Dołączył: 29.01.2012

Napisany 18.03.2012 - 13:40

Przełącznik może mieć nawet i dwie nóżki. Jak masz miniswitch z trzema (przełączny) - to i kabelki do sąsiednich nóżek (1-2 lub 2-3) i do tych samych kondensator. Jak masz z sześcioma, to tak jak na rysunku dla zwykłego coil cuta - do tych zaciemnionych na schemacie, a wyjdzie na dokładnie to samo :D
Zakładam, że podstawowy schemat przełącznika "series-coil-cut-parallel" na przełączniku on-on-on już masz :D

Jak kupisz mi zapałki, to zrobię ci helikopter.

rig::rig() { guitar = "Cort_M200"; pickups = "Merlin_Legend"; amp = "Kustom_Dual_30RC";
fx_pre[] = { "FSH-1", "GT-2", "EHX_BMP" }; fx_loop[] = { "CE-2", "RossPhaser", "DD-12", "EQ-7" }; };

=> Zbiór projektów i stron DIY => PIGmej Jam