Z racji pojawiających się z niesamowitą częstotliwością tematów typu "Gitara do 300 zł", "Gitara do 400 zł", "Gitara dla początkującego" itp., postanowiłem napisać ten oto poradnik dla młodych pasjonatów sztuki gitarowej. Znajdziesz w nim najważniejsze informacje, które pomogą Ci w wyborze gitary. Temat (wstępnie) dotyczy gitar w różnych przedziałach cenowych (powiedzmy, do 1000 PLN).

Zanim więc spytasz na forum o to, jaką gitarę wybrać:

- Przeczytaj TEN temat.
- Przeczytaj go jeszcze raz. :)
- Przeczytaj wszystkie posty udzielone w niniejszym temacie.
- Użyj opcji "szukaj" - http://forum-gitara....h&fromMainBar=1 - o wielu gitarach naprawdę jest mnóstwo informacji.
- Jeśli nie znajdziesz satysfakcjonującej odpowiedzi - pytaj.

Pytania zadawaj w tym temacie. Nie zaśmiecaj forum kolejnym takim samym!

SPIS TREŚCI

1. Wstępne przemyślenia, czyli czego oczekuję od gitary?
2. Gitara ze sklepu czy używana, czyli dlaczego nie należy bać się gitar z drugiej ręki?
3. Rodzaj gitary a gatunek muzyczny, który chcę grać - jaki układ przetworników wybrać?
4. Mostek stały a ruchomy, z czym to się je?
5. Z jakiego drewna wybrać gitarę?
6. Tanie gitary - jakie firmy omijać i dlaczego?
7. Co zatem kupić?
8. Gitara do 50 / 100 / 150 / 200 złotych
9. Gitara do 300 / 400 złotych
10. Gitara do 500 / 600 złotych
11. Gitara do 700 / 800 złotych
12. Gitara do 900 / 1000 złotych
13. Jak kupować używaną gitarę?
14. Na co patrzeć, gdzie patrzeć, na co zwracać uwagę?
15. Jak sprawdzić, czy gitara stroi?
16. Na zakończenie

------------------------------------------------------------------------------------

1. WSTĘPNE PRZEMYŚLENIA, CZYLI CZEGO OCZEKUJĘ OD GITARY?

Na samym początku należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

- Ile mam pieniędzy na sprzęt?
- Chcę gitarę nową czy używaną?
- Jaką chcę grać muzykę?
- Jakie gitary mi się podobają?
- Jakie powinna mieć ona parametry techniczne?

Przy wyborze gitary nie należy kierować się wyglądem. W szczególności w takim niskim przedziale cenowym. Gitara ma grać a nie wyglądać - to chyba główna zasada. Wiem, że może wydać Ci się to absurdalne, ale często niezbyt urokliwa, na dodatek poobijana gitara bije na łeb przepiękne, błyszczące wiosła, które poza fajnym wyglądem nie mają do zaoferowania nic więcej. Oczywiście przed zakupem gitary warto jest zagrać na konkretnym egzemplarzu w celu sprawdzenia, czy ta gitara mi odpowiada. Różne egzemplarze tego samego modelu potrafią się różnić od siebie nawzajem (to zwykła, taśmowa produkcja - czasem szacownemu panu Chińczykowi może się omsknąć ręka :)). Często jednak nie ma możliwości osobistego przetestowania gitary (np. przy zakupach na Allegro lub w sklepach internetowych). Wówczas można zaryzykować i brać w ciemno. Nie jest to znowuż takie straszne.


2. GITARA ZE SKLEPU CZY UŻYWANA, CZYLI DLACZEGO NIE NALEŻY BAĆ SIĘ GITAR Z DRUGIEJ RĘKI?

Zacznę bez owijania w bawełnę - poszukaj gitary używanej. Wiem, wiem, masz w ręku ciężko uciułane pieniądze, dlaczego miałbyś kupować jakiś zmacany przez innych bubel? Otóż już śpieszę z odpowiedzią.

- Używane są TAŃSZE. Po wyjściu ze sklepu gitara traci na wartości jakieś 30%.
- Za tą samą cenę, za którą kupiłbyś nówkę, możesz kupić o klasę lepszą gitarę używaną.
- Kupując gitarę używaną możesz ją sprzedać za tą samą, za jaką ją kupiłeś. Czasami nawet można na tym jeszcze zarobić.
- Gitara używana jest rozegrana. Jeżeli np. gitara ma 2-3 lata i jest sprawna, to prawdopodobieństwo, że coś się w niej zepsuje (samo przez się) bliskie jest zera. Z tanimi gitarami bywa różnie - często produkowane są z niezbyt dobrze wysezonowanego drewna (o ile są z drewna!), tak więc po paru miesiącach mogą np. zacząć wyłazić progi z podstrunnicy i wtedy jest problem. W gitarach używanych raczej nie powinny takie buble się pojawiać - co się miało zepsuć, już by się zepsuło - jak wszystko jest OK, to znaczy, że gitara jest w porządku.
- Gitary w sklepie też są zmacane i używane przez wiele osób.

Popatrzmy zatem na zalety nowych gitar:

- Nowe są ładne, nienagannie błyszczą itp. No OK, rozumiem - ale to zauroczenie trwa tydzień. Potem Twoja gitara i tak staje się używana. :)
- Używane mogą mieć ryski, zadrapania, obicia... Dobra, ale czy to naprawdę wielki problem? Gitara ma grać a nie wyglądać - powtarzam. Takie małe rysy na lakierze nie wpływają na brzmienie gitary, za to na cenę - owszem. Małe obicie i już cena leci w dół. No i można kupić naprawdę fajne instrumenty za niewielkie pieniądze. Poza tym poobijana gitara ma swój urok i charakter (do tego trzeba dojrzeć :)).
- Nowe gitary mają gwarancję. Owszem, jest to dobry argument, jednak jak pisałem, jeśli w 3 lata gitarze nic się nie stało, to raczej nic się już nie stanie. I gwarancja nie jest potrzebna.
- Używana gitara może być zużyta. Chodzi przede wszystkim o wytarte progi, stępione nożyki we Floydzie itp. Wszystko to jednak da się odwrócić i np. wliczając cenę za przegląd u lutnika, gitara i tak może mieć świetny stosunek cena / jakość.
- Rodzice nie zgadzają się na kupno używanej. To ich do cholery przekonaj! :) Chcesz kupić na raty to pożycz kasę od wujka.


3. RODZAJ GITARY A GATUNEK MUZYCZNY, KTÓRY CHCĘ GRAĆ - JAKI UKŁAD PRZETWORNIKÓW WYBRAĆ?

Generalnie to na każdej gitarze można zagrać każdy rodzaj muzyki. :) Po co się jednak męczyć i grać death metal na tradycyjnym Stratocasterze z trzema singlami lub bluesa na jamimś BC Richu. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę układ przetworników w gitarze. Przetworniki dzielimy na humbuckery (H) i single (S) (możesz o tym przeczytać tutaj - http://gitara.pl/621.html).

W skrócie:

- Humbucker, czyli przystawka dwucewkowa, ma większy output, nie brumi, lepiej brzmi na dużych przesterach.
- Single Coil (pojedyncza cewka) - mniejszy sygnał, lepiej brzmią na czystym kanale itp.

To oczywiście bardzo duży skrót myślowy, są osoby, które wprost uwielbiają brzmienie singla na kanale przesterowanym, natomiast bardzo często możemy usłyszeć na nagraniach czyste brzmienia gitar z humbuckerami. Wszystko zależne jest od konkretnych modeli przetworników. Poza tym często w humbuckerach można rozłączyć cewki i uzyskać brzmienie quasi-singla.

Najczęściej spotykane konfiguracje przetworników (licząc od mostka):

- SSS - typowy układ spotykany w Stratocasterach. Raczej średnio nadaje się do metalu, świetny do gry w stylu Hendriksa itp.
- HH - spotykany np. w Les Paulach. Dobry do szatanów, śmiało można grać na nim również lajtowe rzeczy.
- HSH - bardzo uniwersalny układ, można zagrać mocne rzeczy dzięki humbuckerom, jednak singiel w środku świetny jest do czystych partii.
- HSS - również bardzo uniwersalne rozwiązanie.

Oprócz tego występują jeszcze przeróżne inne konfiguracje, jak np. SS (w Telecasterach), czy HHH, HHS, SH (bo i takie widziałem). Generalnie można się domyślić o co w tym wszystkim biega. Układ przetworników należy dobrać do własnych upodobań.


4. MOSTEK STAŁY A RUCHOMY, Z CZYM TO SIĘ JE?

Pokrótce - mostek ruchomy to "takie coś z wajchą". :) Służy ona do obniżania / podwyższania dźwięku, dzięki czemu możemy nim wibrować i robić różne fajne tricki. Niestety dobre mostki ruchome sporo kosztują, więc w tanich gitarach bywają kiepskie i potrafią przyczynić się do rozstrajania gitary itp. Generalnie mostki dzielimy na trzy typy:

- Mostek stały (jak np. w Les Paulach)
- Mostek typu Floyd Rose (np. w Ibanezach z serii RG)
- Mostek tremolo (jak np. w Stratocasterach)

Stały mostek jest najprostszy w użyciu, nie ma pieprzenia się ze sprężynami i innym syfem. W tanich gitarach jest to dobre rozwiązanie, bo w miarę trzyma strój. No ale nie można sobie powajchować, niestety.

Mostki Floyd Rose są o wiele bardziej skomplikowane, trudne do ustawienia. Jednak dobre Floydy przy dobrym ustawieniu świetnie trzymają strój. Niestety, sam taki mostek kosztuje ładnych parę stówek (dlatego w gitarze za 300 PLN będzie to naprawdę szajs). Mają one też szereg wad, takich jak np. trudności ze zrobieniem dropa (przestrojenia najgrubszej struny o 2 półtony) oraz ogólnie problemy ze zmianą stroju. No ale cóż, coś za coś.

Mostki tremolo stoją gdzieś pomiędzy stałymi a Floydem, tzn. da się je tak ustawić, żeby możliwe było używanie wajchy (nie w takim stopniu jak we Floydzie oczywiście), jednak niektóre wady Floyda są zredukowane, tzn. można przestrajać gitarę itp. Wadą mostków tremolo może być to, że stosunkowo często potrafią one nie trzymać stroju.

Nie będę tutaj pisał o atakich mostach jak Kahler, czy np. Bigsby, bo po pierwsze są one rzadko spotykane, a po drugie nie miałem z nimi styczności. :) W skrócie - ruchme mostki są fajne, ale niekoniecznie w tanich gitarach.


5. Z JAKIEGO DREWNA WYBRAĆ GITARĘ?

I tutaj nie ma reguły. Fajnie, jeśli gitara w ogóle jest z drewna (a nie ze sklejki, jak w tych najtańszych szmelcach). :) Jak ktoś chce poczytać o drewnie to zapraszam tutaj:
- http://www.warmoth.c...oodOptions.aspx albo tutaj:
- http://www.informati...VWoods.FAQ.html

Generalnie mówi się, że np. mahoń jest drewnem ciemno brzmiącym, ma dużo dołu, natomiast na przykład olcha jest o wiele jaśniejsza, z bardziej wyrazistymi wysokimi tonami itp. Niemniej jednak dużo zależy od innych czynników, np. od konkretnych przetworników, budowy gitary (bolt-on, set-in, NTB) grubości korpusu i wielu innych czynników. Nie chcę się tutaj rozwodzić o drewnie. Ważne, żeby gitara była z jak najlepszego gatunkowo drewna. Im dłużej sezonowane drewno tym lepiej. Jak mówię, w tanich gitarach zamiast litego drewna jest sklejka, która ma naprawdę kiepskie właściwości brzmieniowe. Warto jest ograć gitarę "na sucho", czyli bez podłączenia do wzmacniacza. Im lepiej / głośniej / wyraźniej brzmi tym (na ogół) lepsze drewno. Ale i od tego są wyjątki.


6. TANIE GITARY - JAKIE FIRMY OMIJAĆ I DLACZEGO?

Przeglądając Allegro można złapać się za głowę od mnogości wyboru różnego rodzaju gitar. Jest tam cała masa ślicznych, ładnie wyglądających gitar, do których nawet dodają pełno gratisów! Jednak większość z nich to bubel, szmelc, nie nadają się do grania. Oto przykładowe firmy, jakie należy omijać szerokim łukiem:

- SkyWay
- Sounder
- Dimavery
- Echo
- Harley Benton
- Tenson
- Dean Marley
- Encore
- Vision
- Defil (miejsce honorowe :))

Lista jest długa jak papier toaletowy (będę starał się ją poszerzać). Przyjrzyjmy się takim typowym aukcjom na Allegro:

1. http://allegro.pl/it...j_w_polsce.html
2. http://allegro.pl/it..._gry_video.html
3. http://allegro.pl/it...lana_od_ss.html

Takie trzy przykłady. Wyglądają na pierwszy rzut oka fajnie, co nie? I na dodatek są tanie. No cóż. "Tanie" równa się w tym przypadku "gówniane". Pomimo, iż sprzedawcy zarzekają się, że gitary wykonane z litego, dobrej jakości drewna, to tak naprawdę jest to sklejka, czy (bo i o czymś takim słyszałem) sprasowany papier (sic!). Nie wiem ile w tym prawdy, niemniej jednak drewno to na pewno nie jest.

Popatrzmy, dostajemy do tego jeszcze masę gratisów (pokrowiec, struny, piórka, kabel, przejściówki, tunery, stojaki i inne duperele). Jakby to odjąć, to koszt gitary wynosi poniżej 200 złotych. Dla porównania, jeden dobrej jakości przetwornik gitarowy to koszt około 300 PLN. Tak więc czy gitara, która kosztuje mniej niż dobry przetwornik, ma prawo w ogóle grać? Raczej nie za bardzo. Nie warto wyrzucać pieniędzy w błoto. Te badziewia do niczego się nie nadają. Nie trzymają stroju, nie stroją na progach, akcja strun jest bardzo wysoka (są niewygodne), progi odłażą od podstrunnicy, można sobie aż palce pokaleczyć.

Nie patrzmy na dziesiątki profesjonalnie zrobionych zdjęć. Te gitary to dziadostwo, które z wyglądu ma przypominać najlepsze, legendarne modele gitar. Bo czym różni się ten Stratocaster za 200 PLN od prawdziwego Fendera? Z wyglądu - prawie niczym. Ceną - oj, bardzo. A poza tym jeszcze takim jednym, małym szczegółem - nie da się na nich grać. No ale cóż, wielu młodych gitarników nabiera się na te tanie sztuczki sprzedawców. Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi będzie ich coraz mniej, a osoby sprzedające te buble trochę odchudzą swoje portfele. :)

Odradzam również produkty starej polskiej produkcji, mianowicie firmy Defil. Firma ta to legenda, zresztą wystarczy poczytać o niej w Wikipedii: http://pl.wikipedia....ntów_Lutniczych


7. CO ZATEM KUPIĆ?

No tak, wiemy już czego nie kupować. Zatem jakie firmy należy wybierać? Wymienię pokrótce marki, w które śmiało można inwestować:

- Wszelkie Fendery, Gibsony, PRS-y, Music Many itp., ale tego nie dotyczy raczej ten poradnik ;)
- Mayones / Flame / Zak / Mensfeld
- Cort
- Washburn
- Samick
- Dean
- Squier
- Epiphone
- Vintage

Wiadomo, wiele zależy od konkretnych modeli. Najtańsze Epiphony na przykład cieszą się niezbyt wielką popularnością. Tak samo jak tanie Ibanezy. Jednak są to solidne marki, warto brać je pod uwagę przy zakupie gitary. Przypominam również, że warto szukać gitar używanych.


8. GITARA DO 50 / 100 / 150 / 200 ZŁOTYCH

Za tą kwotę NIE KUPISZ gitary. Lepiej dozbieraj lub kup jakąś gitarę klasyczną (ewentualnie akustyczną) na początek. Szkoda wyrzucać kasę w błoto, na klasyku też można nauczyć się grać (choćby podstawowe chwyty, ogólne obycie z gitarą).


[Zestawienie gitar w poszczególnych przedziałach sporządził użytkownik ender. To się nazywa poświęcenie ;) Jestem dozgonnie wdzięczny! - SN]

Przedziały cenowe podane niżej odpowiadają stanowi na koniec marca 2010r. Ceny sprzętu w polskich sklepach są silnie uzależnione od kursu Euro i Dolara, więc poczas poszukiwania swojego modelu należy wziąć to pod uwagę i spojrzeć również na gitary z innego przedziału.

Gitary używane są jednak zawsze tańsze (poza nielicznymi wyjątkami za kilkanaście tysięcy;)) niż nowe i to często o 20-30% wartości sklepowej. Jak kupować używane gitary opisano niżej. Dobrym więc wyjściem jest poszukanie gitary w sklepie internetowym (nie pytaj w jakim) i potem upolowanie używanego modelu na Allegro lub z ogłoszenia.

Pamiętaj! Nie kupuj marek opisanych wyżej (Gitary, których nie wolno kupować) choćby sprzedawca zachwalał je jako modele roku, niebywałe okazje lub lutnicze kopie najlepszych modeli. To szajs robiony przez Chińczyków i choćby nie wiem jak się świecił na zdjęciach, to nigdy nie będzie z tego dobrej gitary. Jeśli nie masz kasy albo gitarę fundują Ci rodzice - kup na Allegro używaną i dobrą markę albo poczekaj i dozbieraj do czegoś, co rzeczywiście jest gitarą.

9. GITARA DO 300 / 400 ZŁOTYCH

Trzeba wziąć pod uwagę, że w tym przedziale cenowym wyboru wielkiego nie ma a oferowany sprzęt jest z najniższej półki. Jednak wielu gitarzystów zaczynało przygodę z gitarą od najtańszych modeli. W tej cenie należy unikać wszelkich ruchomych mostów. Da sie na nich grać, ale bardzo szybko się rozstrajają, więc albo zrezygnujemy z używania wajchy lub most zablokujemy.

Samick;
Stagg;
Dean;
Washburn;
Squier;
Cort;

Opisy kilku wybranych modeli:

Samick MB2 Malibu - Jest kilka odmian tego modelu różniace się szczegółami i przedrostkiem przed słowem "Malibu". Bardzo popularna konstrukcja typu Stratocaster, gryf przykręcany (bolt-on) z mostkiem Vintage tremolo i z układem pickupów humbucker i 2x single coils (znacznie częstszą kombinacją w tego typu konstrukcjach jest układ 3x single coils). Całość stroją klucze Grover. Model pojawił się na liście w czasie trwania promocji, możliwe że obecnie jest droższy.

Dean Evo - gitara z mostem typu Tune-O-Matic i dwoma humbuckerami. Stały most gwarantuje lepsze trzymanie stroju niż w przypadku tańszych modeli z mostkiem ruchomym.

Washburn WI14 MBL - popularna gitara z dwoma humbuckerami i kluczami Grover, most stały. Przystawki to Washburn WB630.


10. GITARA DO 500 / 600 ZŁOTYCH

Wybór już większy, ale i łatwiej o wpadkę. Dałem tutaj Ibaneza raczej dla informacji, bo w cenie tych gitar ma znaczący udział marka firmy. Znacznie lepszym wyborem będzie gitara marki rzadziej pojawiającej się w reklamach.

Samick;
Cort;
Washburn;
Epiphone;
Ibanez;

Opisy kilku wybranych modeli:

Cort X1 BKS - model z bardzo popularnej serii X. Posiada 24 progi (poprzednicy po 22) na bardzo smukłym gryfie z grafitowym siodełkiem, dwa humbuckery i mostek typu Vintage tremolo. Uwagę przykuwa dość agresywna, typowo "ibanezowska" sylwetka, która u jednych wzbudza zachwyt a u innych obrzydzenie;)

Epiphone SG Special - kolejna gitara z mostem Tune-O-Matic i z przetwornikami w układzie H-H. Jeśli kiedykolwiek podziwiałeś AC/DC i chciałeś mieć gitarę z "rogami diabła" - to jest jeden z najtańszych odpowiedników:)

Ibanez GAX 30BKN - model podany raczej z obowiązku. Nie wyróżnia się na tle innych niczym specjalnym, ale jest to najtańszy model jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Trzeba jednak wiedzieć, że w tym wypadku płacimy sporo za samo logo na główce, natomiast wykonanie i klasa sprzętu plasuje się trochę niżej, niż możnaby tego oczekiwać po Ibanezie.


11. GITARA DO 700 / 800 ZŁOTYCH

W tej cenie można już się pokusić o ruchomy most, choć nadal nie są one wysokiej jakości. Jednak przy odpowiedniej regulacji i konserwacji można już na nich próbować różnych technik typowych dla tych mostów. Należy pamiętać, że ruchome mosty (zwłaszcza typu Floyd Rose) w gitarach z wyższych półek są znacznie lepszej jakości i pozbawione wad ich tańszych odpowiedników, więc jeśli ktoś się skusi na FR za 700/800zł i stwierdzi, że sobie nie radzi, niech nie skreśla wszystkich innych gitar z takimi mostami.

Washburn;
Cort;
Dean;
Ibanez;
Squier;
Dean;
Samick;
Epiphone;
Jackson;
Schecter;

Opisy kilku wybranych modeli:

Cort X6 - pierwsza gitara z mostem typu FR. Mimo swej ceny zbiera on dość pozytywne opinie, należy jednak pamiętać o poprawnej regulacji i konserwacji takiego mostu. Wajchą można się pobawić, ale nie poszalejemy - w przypadku mocnego i dłuższego wajchowania gitara potrafi się rozstroić. Natomiast dobrze wyregulowany most pozwala na delikatniejsze zabawy. Układ pickupów H-S-H, 5-cio pozycyjny przełącznik i opcja rozłączania cewek pozwalają uzyskać naprawdę szeroki wachlarz brzmień. Bardzo dobry wybór w tej cenie, ale to wciąż tani sprzęt ze wszystkimi tego konsekwencjami (istnieją w tej cenie również modele Corta ze stałym mostkiem).

Washburn WR150 TI - gitara bardzo podobna do Corta X6, ale z mostem Vintage Tremolo i przystawkami w układzie H-S-S, które obsługuje 5-cio pozycyjny przełącznik. Na gryfie znajduje się palisandrowa podstrunnica, 24 progi i klucze Groover.

Dean Vendetta 1.0 - bardzo popularny i polecany model. Mostek Tune-O-Matic ze strunami przeciąganymi przez korpus, dwa przetworniki typu humbucker, 24 progi. Na uwagę zasługuje korpus wykonany z litego mahoniu co w połączeniu ze strunami przeciąganymi przez korpus daje bardzo ciekawe możliwości brzmieniowe.

Squier Affinity Stratocaster - podobnie jak poprzednik jest to często polecany i chwalony model. Tutaj jednak mamy do czynienia z mostem Vintage Tremolo i trzema przystawkami single coil, czyli typowa konstrukcja typu Stratocaster.

Jackson JS20 - przystawki w układzie H-S-S, most Tremolo, 5-cio pozycyjny przełącznik i drapieżna główka typowa dla Jacksona. W tej klasie cenowej model zdecydowanie wart uwagi.


12. GITARA DO 900 / 1000 ZŁOTYCH

Paradoksalnie w tym przedziale jest mniej marek, ale za to więcej modeli. Stratocastery, SG, "Iksy" lub "Vałki" - do wyboru, do koloru.

Schecter;
ESP;
CORT;
BC Rich;
Epiphone;

Opisy kilku wybranych modeli:

Schecter Omen 7 - model siedmiostrunowy ze stałym mostem i dwoma humbuckerami. Sama marka jest chwalona, ale trzeba pamiętać, że siedem strun wymusza w tym modelu nieco szerszy gryf, stąd osoby o mniejszych rękach powinny najpierw go przetestować. 7 strun zwiększa możliwości gitary, ale też nie każdemu jest to potrzebne.

ESP LTD M-50 - kolejna gitara z mostem Tremolo i dwoma humbuckerami. Dość popularny model o ładnym wyglądzie, chwalony za brzmienie i wykonanie.

Cort EVL-K2 - model (produkowany w kilku odmianach) będący niejako następcą modelu X6. Most typu FR, 24 progi i dwa humbuckery opakowane w ciekawą stylistykę. Jednak różnice między tym modelem a X6 są raczej kosmetyczne a różnica w cenie moim zdaniem zbyt wysoka. Jest to nadal bardzo wygodne wiosło o ciekawym brzmieniu, ale dopłata 200-300zł za pentagramy na humbuckerach to przesada. Mimo wszystko ciekawy model.

Opis każdego modelu jest zaledwie informacją, która ma pomóc w znalezieniu konkretnego modelu lub nakierowaniu w poszukiwaniach. Każdy z opisanych modeli ma swoje wady i zalety, wygląd i brzmienie może się podobać lub nie - trzeba samemu skonkretyzować swoje wymagania i możliwości. Pamiętaj, że poszukiwanie swojej wymarzonej gitary zajęły niejednemu gitarzyście całe lata, w ciągu których "przerobił" wiele modeli różnych firm. Jednak zawsze "ta pierwsza" jest wspominana bardzo długo;)

Każda z powyższych marek ma kilka lub kilkanaście modeli gitar. I niemal każdy z tych modeli był opisywany na forum. Skorzystaj z wyszukiwarki, na pewno na tym skorzystasz. Oczywiście ilu użytkowników, tyle opinii - dlatego trzeba też samemu wejść do sklepu i wziąć do ręki wybrany model a z opinii na forum zrobić średnią. Skrajne oceny odrzucić, polegać na tych wyważonych.

Bez względu na to, jakie badania zrobisz przed kupnem, nie kupisz wymarzonej i idealnej gitary. Będziesz w przyszłości zmieniał modele co jakiś czas i wraz ze wzrostem doświadczenia sam dotrzesz do modelu, który w pełni Cię zadowoli. Ten poradnik ma tylko w tym pomóc.

13. JAK KUPOWAĆ UŻYWANĄ GITARĘ?

[Poniżej zamieszczam kolejne 3 rozdziały, które podesłał mi użytkownik ender. Dziękuję za te materiały! - SN]

Swoją pierwszą gitarę najlepiej kupować z kimś, kto się na tym zna i pomoże uniknąć kupna czegoś, na czym nie da się grać. Ale gdy kogoś takiego nie ma, na co zwracać uwagę przy kupnie używanej gitary? Po pierwsze popatrzmy na sprzedającego. :) Jeśli wzbudza zaufanie, to spokojnie oglądamy sprzęt. Ale jeśli sprzedający wydaje nam się dziwny, oglądamy sprzęt ze wzmożoną uwagą i pytamy o wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy.

Bierzemy gitarę do ręki i pytamy właściciela najpierw o:

- Co to za wiosło;
- Czy ma jakieś mankamenty;
- Czy wisiała na ścianie w piwnicy czy też była ciągle używana;
- Czy było w niej coś wymieniane/naprawiane.

Rzeczy, które mogły być wymieniane, a które nie mają negatywnego wpływu na brzmienie i zachowanie się gitary to:

- Oryginalne klucze wymienione na lepsze bądź takie same, ale nowsze;
- Założone nowe bądź przeszlifowane progi przez lutnika;
- Pickupy i elektronika;
- Pickguard;
- Pojedyncze elementy mostu typu sprężyny, śrubki itp.;
- Wszelkiego rodzaju wykończenia, czyli gałki od potencjometrów itd.

Rzeczy, które mogły być wymienione, a które mogą (choć nie muszą) mieć negatywny wpływ na brzmienie i zachowanie gitary:

- Gryf/korpus, jeśli robił to dobry lutnik, nie powinno być problemu, ale to jednocześnie oznacza, że był jakiś wypadek i mogą pojawić się potem przykre niespodzianki;
- Siodełko, most - wymienione nieprofesjonalnie często uniemożliwiają grę na instrumencie.

Przy każdym wymienionym elemencie pytamy o powód wymiany, kto to robił itd. Generalnie trzymamy się tych samych zasad, co przy kupnie np. samochodu.

14. NA CO PATRZEĆ, GDZIE PATRZEĆ, NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ?

Gryf - podnosimy gitarę tak, żeby móc spojrzeć wzdłuż gryfu, aby stwierdzić, czy "jest strzała". Idealna sytuacja to taka, gdy gryf jest prosty ew. delikatnie wklęsły od strony strun. Jeśli jest wypukły, to coś jest z nim nie tak. Przejedźmy po nim ręką żeby sprawdzić, czy nie ma jakichś pęknięć, czy progi nie haczą. Popatrzmy na podstrunnicę. Odrobina brudu na niej nie przeszkadza, ale źle świadczy o właścicielu. Natomiast ślady po klejeniu, naprawianiu, bądź jakieś ubytki są ostrzeżeniem, że w przyszłości będziemy musieli zainwestować w lutnika. Spójrzmy jeszcze na blaszkę, która osłania śruby mocujące gryf (o ile gryf jest przykręcany). Śruby mogą być lekko zabrudzone, przyciemnione i dotknięte zębem czasu, ale nie mają mieć prawa do jakichkolwiek śladów mechanicznego uszkodzenia. Bardzo rzadko zachodzi potrzeba odkręcenia gryfu, a jeśli do tego już doszło, to albo był poważny remont albo przemalowywany korpus. Zbyt nowe, niemal dziewicze śruby też mogą wzbudzić nasze podejrzenia, o ile cała gitara nie jest w takim stanie. Sam widziałem kilkunastoletnie gitary, które nie miały nawet śladu zużycia poza lekko zmatowionym lakierem i paroma ryskami od kostki.

Progi - w 90% będą mniej lub bardziej zjechane, czasami się zdarza, że są zjechane tylko w części gryfu. Progi się zużywają w trakcie grania i jest to zupełnie naturalne. Popatrzmy jednak, czy te progi w ogóle jeszcze istnieją. :) Przyjrzyjmy się, czy nie są w jakiś sposób poharatane, nie wystają, nie mają ostrych krawędzi. Struny nie powinny brzęczeć, czyli przyciśnięte na każdym progu z osobna, powinny wydawać jasny i czysty dźwięk. Najlepszym sposobem, żeby to stwierdzić, to po prostu zagranie każdej struny na każdym progu.

[Ja od siebie dodam, że jeśli struny lekko obijają o progi, a nie jest to słyszalne we wzmacniaczu, to nie jest to problem - to normalna sytuacja. - SN]

Struny - różni gitarzyści mają różną akcję (wysokość nad gryfem) strun. Ale przyjęło się, że wysokość nad 12 progiem powinna wynosić ok. 1,5-2mm. Jest to jednak uzależnione od preferencji gitarzysty i każdy ustawia sobie tak, jak jest mu wygodnie. Poza tym struny się wymienia i nie mają one wpływu na cenę i ocenę instrumentu. Warto jednak wiedzieć, jakie to są struny (marka i grubość) i takich się trzymać. Jeśli zmienimy na inną grubość (twardość), zajdzie potrzeba regulacji menzury i (przy mostkach typu FloydRose lub Vintage tremolo) naciągu sprężyn mostka.

15. JAK SPRAWDZIĆ, CZY GITARA STROI?

Najlepiej byłoby zagrać, ale przecież jeszcze nie umiemy. :) Możemy jednak sprawdzić kilka dźwięków, które dadzą nam na to pytanie odpowiedź: (dźwięki są podane dla najczęściej stosowanego strojenia EADGBE. Umówmy się, że najcieńsza struna to struna pierwsza a najgrubsza to szósta)

- Dźwięk pustej struny powinien być identyczny z dźwiękiem kolejnej struny na 5 progu (patrząc od strony najcieńszej) z wyjątkiem drugiej, która ma identyczny dźwięk co trzecia struna na 4 progu;
- Najgrubsza struna na 10 progu = trzecia struna pusta;
- Piąta struna na 10 progu = trzecia struna pusta;
- Czwarta struna na 14 progu = pierwsza struna pusta;
- Jeśli gitara ma inny strój, wystarczy pamiętać, że dźwięk na 12 progu jest dokładnie o oktawę wyższy niż dźwięk struny pustej.

To wystarczy, żeby stwierdzić czy gitara stroi. Jeśli tak - to dobrze. Jeśli są minimalne różnice, to wystarczy delikatna regulacja. Jeśli natomiast mimo prób nastrojenia to się nie udaje, może być problem z ustawieniem menzury albo co gorsza dowodzić, że progi są źle nabite a to jest praktycznie nie do naprawienia. Nie przejmujemy się zadrapaniami lakieru na korpusie, małymi odpryskami lakieru itd. Gorzej, jeśli takie rzeczy są widoczne na gryfie, bo to może oznaczać jego wcześniejszą naprawę. Nie dyskwalifikuje to oczywiście instrumentu, ale powinien to już sprawdzić ktoś znający się na gitarach. No i przede wszystkim sprawdzamy, czy gitara "leży" nam w ręku. Musi być wygodna, zachęcać do grania i nie odrzucać. Są to jednak już czysto indywidualne odczucia.

Na koniec warto posłuchać, jak gitara brzmi. Prosimy więc właściciela o zagranie czegoś zarówno na czystym kanale jak i na przesterze. Jeśli gitara podpięta jest do pieca, nie ma prawa być zbyt głośnych szumów, brumień czy innych dziwnych odgłosów, które "zasłaniają" rzeczywisty dźwięk gitary. Oczywiście szum będzie, ale w trakcie gry niemal niesłyszalny. Wszelkie zabrudzenia mogą świadczyć o uszkodzonej elektronice w gitarze albo po prostu o kiepskim piecu, ale na to ostatnie już nie mamy wpływu. Gitara podpięta do wieży czy też do komputera będzie szumieć bardziej i trudno jest ocenić, czy to wina gitary czy sprzętu.

[Wtrącenie - gitara z singlami będzie szumieć na mocnych przesterach. Taka już konstrukcja tych pickupów - SN]

Kupowanie przez Internet (Allegro) pozbawia nas często możliwości obejrzenia instrumentu, ale i tutaj możemy zwrócić uwagę na parę elementów:
- Rzetelny i uczciwy opis, nieukrywający wad czy mankamentów gitary (dobrze);
- Dokładne zdjęcia ewentualnych rys, wad czy pęknięć (dobrze);
- Przejaskrawiony opis gitary, jako arcydzieła lutnictwa w wyjątkowej cenie (źle);
- Skąpy, nie dający pełnego obrazu opis (źle);
- Trzymanie się zdrowego rozsądku i nie podniecanie się "wyjątkową okazją" :)

Jeśli mimo tego opisu (albo właśnie przez niego) nie czujesz się na siłach ocenić gitary, idź do sklepu i kup nowe wiosło. To nie pozwoli na uniknięcie rozczarowań, późniejszych dodatkowych wydatków, ale zminimalizuje ryzyko kupna badziewia do minimum. No i zawsze łatwiej oddać felerny sprzęt.

[A ja mimo wszystko zachęcam do kupna używanych. :) Niemniej jednak, jak pisze ender, trzeba zachować przy tym ostrożność. Dzięki za materiały! - SN]

16. NA ZAKOŃCZENIE

Uff, mam nadzieję, że ten poradnik pomógł Ci nieco w wyborze swojego ukochanego sprzętu. Nie jest on jeszcze dokończony, ale dokonam wszelkich starań, żeby systematycznie go uzupełniać i aktualizować.

Nie jesteś jeszcze pewien co kupić? Poszukaj tutaj: http://forum-gitara....h&fromMainBar=1 , przeczytaj ten temat do końca (nie ma, że boli), a na końcu możesz zadać tutaj pytanie. Nie zakładaj nowego tematu bo posypią się bany i ostrzeżenia. :)

Proszę o kontakt w sprawie doboru gitar do konkretnych przedziałów cenowych. Myślę, że za niedługo luki te zostaną wypełnione.
  • MatthewPogon lubi to