Skocz do zawartości



- - - - -

Czat z Błażejem Domańskim - realizatorem studia S7

Czat odbył się 19 lutego o godzinie 20-stej

Błażej DomańskiWitam Niech Rockandroll będzie z Wami!

redakcjaPowitać zacnego gościa

thesylwapierwsze pytanie, w jakiej formie mamy się do siebie odnosić?

ChrustaA jak ktoś woli metal? :]

Błażej Domańskito też rockandroll...

thesylwaczyli na ty?

Błażej Domańskiper Ty w rockandollu nie ma panów

sharentdobra, to ja zadam konkretne pytanie bo mnie to zawsze zastanawiało w jaki sposób nagrywane są gitary w profesjonalnym studio chodzi mi konkretnie o dublowanie ścieżek. Przykładowo w home recordingu większość ludzi wrzuca gitary w panoramie, dając jedna ścieżkę 100% w lewo, druga w prawo - a jak się to robi w studio? Ile razy nagrywa się te sama ścieżkę, i w jaki sposób się je rozkłada w panoramie?

Błażej Domański Dublowanie nie zawsze jest potrzebne.

Należy ustalić czy przynosi to zysk nagraniu czy tylko zamula
Najbardziej spektakularny efekt osiągniesz 100% lewa prawa
starasz się grać identycznie - przede wszystkim do basu ważne jest microstrojenie i timing czym dokładniej tym lepiej
nie przesadzasz z przesterem....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pokrętło dołu nigdy przy dublach nie powinno wychodzić za przysłowiową 12 inaczej prosisz się o nie dynamiczne mulące nagrania
Dubel gra zwykle ta sama ręka (gitarzysta) na tej samej gitarze
dubel = ta sama partia grana dwukrotnie dla osiągnięcia efektu poszerzonego stereo
valdidwukrotna partia gitary rytmicznej, czy w solówkach też się to stosuje?

sharentale przykładowo mamy 2 gitarzystów - co daje nam 2 rożne partie gitar i wtedy jak mamy 2 duble na każdą gitarę, co daje nam 4 ścieżki to dajemy 2 duble gitarzysty pierwszego na lewo, z gitarzysty na prawo czy mieszamy je ze sobą?

Błażej DomańskiDwie różne partie gitary zwykle brzmią lepiej nie rozkładane na 100% lewa prawa ale to zależy od estetyki miksu nie ma tu ścisłych zasad

sharentA solówki? W sumie valdi spytał, ale tez mnie to ciekawi.

Błażej Domański Panowie błagam... dubel do solówki - po co? Jeśli gracie w harmonii a la Whisbone ash to co innego, ale to nie dubel tylko druga gitara harmonizująca solo.

sharentCzy robi się tu jakieś triki czasami jest tak, ze solo słychać np. na środku, tak bardzo, hmmm "cienko" a czasem solo wypełnia cala panoramę, tak się rozkłada od lewej do prawej np. u garyego moora tak jest. Te solówki są bardzo pełne tam, zastanawiam się jak uzyskać taki efekt

Błażej DomańskiPanowie gitary nagrywamy tak, aby brzmiały tak potężnie aby nie trzeba było ich dublować z wyjątkiem ewentualnie głównych riffów.
Solo wypełnia całą panoramę bo jest grane np. z delayem, pogłosem stereo i na kilku piecach na raz i jest grane słownie 1 raz. Wirtuoz + dobry piec dobra gitara i dobre graty przy nagraniu sprawiają, że pojedyncze nagranie brzmi bardzo tłusto - nie doświadczycie tego w domowych warunkach i dlatego wydaje się wam, że wszystko trzeba dublować... nie tedy droga

thesylwa A sprawa z bębnami, rozmawiamy na ten temat?

Błażej DomańskiProponuje skupić się na gitarach - mogę udzielić Ci dodatkowych konsultacji np. telefonicznie

unguisNagrywając gitary w studiu czy nagrywacie je bez jakichkolwiek efektów modulacyjnych, delayów, reverbów i te efekty są dodawane dopiero na etapie miksu czy też już na etapie nagrywania?

Błażej DomańskiDobre pytanie, to zależy... generalnie cyfrowych efektów należy unikać jak ognia w torze gitara piec tego typu rzeczy lepiej nałożyć po nagraniu natomiast dobry analogowy chorus + dwa piece, delay analogowy, pogłos sprężynowy, jak najbardziej podczas wgrywania w ścieżkę. Space echo na drugim wzmacniaczu... na jednym przester na drugim np phaser.

unguisdlaczego unikamy cyfrowych efektów?

Błażej DomańskiBo w sposób wybitnie nieszlachetny niszczą bezpowrotnie brzmienie gitary i na etapie miksu nic już z tym nie zrobimy.

vinta9eCo to jest pocketing, jeśli mogę spytać?

Błażej Domańskipocketing= nachalne oszustwo niszczące muzykę polegające na równaniu myszką nagranych śladów do siebie.



ejayCzy preamp basowy Taurus lub Sadovsky w kostce poprawi brzmienie wpięty do zwykłej słabej karty dźwiękowej?

Błażej DomańskiW zwykłej karcie muzycznej zdecydowanie tak - w wypasionym studiu raczej nie należy stosować zabawek na bateryjkę.

thesylwaStosujesz reamping ?

Błażej DomańskiReamping stosuje głównie do basu do gitary rzadko, ale zdarza się - ważne aby reampować czysty sygnał z diboxa, a nie nagrany z mikrofonu.

valdiCo sądzisz o takim nagrywaniu w domowych warunkach, by użyć lampowego preampu z symulacją paczki na wyjściu? Da to szlachetniejsze brzmienie niż zabawa z różnymi cyfrowymi emulacjami nakładanymi w DAW?

Błażej Domańskivaldi, popieram na pewno efekt będzie cieplej brzmiący.

igorroBłażej jak w domowych warunkach nagrać "prawdziwe" brzmienie wiosła? Czy to realne?

Błażej DomańskiIgorro oczywiście nie jest to realne - gitara uwielbia świetne przetworniki lampowe kompresory, preampy transformatorowe, taśmę analogową, nagrana w domu zwykle będzie bzyczeć. Ponadto wzmacniacz gitarowy dla osiągnięcia dobrego efektu musi mieć stopień mocy rozkręcony na maxa inaczej będzie to bzyczek jedynie w domu zwykle nie mamy takich możliwości.

unguisInteresuje mnie kwestia equalizera w kontekście gitary - czy jego użycie ogranicza się do odcięcia najniższych częstotliwości czy też ma szersze zastosowanie w kreowaniu brzmienia?

Błażej DomańskiNigdy nie stosuje eq do gitary po nagraniu z wyjątkiem odfiltrowania dołu na wysokości 120-160Hz. Jeśli coś nie brzmi na piecu to eq nam później tego nie naprawi, trzeba zmienić piec lub gitarę ewentualnie sposób nagrania

valdiCzy sygnał gitary kompresować lepiej na wejściu (przed wzmakiem) czy na końcu (w miksie)?

Błażej DomańskiTo zależy, compresor łagodzi Ci reakcje pieca na artykulację i ustala mu stabilniejszy nazwijmy to punk pracy, przy graniu country palcami świetna sprawa, jeśli zaś chodzi o ustawienie ścieżki tak aby siedziała w miksie bez bardzo drogiego La2a raczej się nie obędzie, jeśli ma być światowo.

Pan GMając świeżo nagraną ścieżkę instrumentu, od czego zaczynamy podbijanie/obcinanie poszczególnych pasm? Od jakich czynników to zależy?
Błażej DomańskiMając świeżo nagraną ścieżkę instrumentu mamy zachwycać się jej brzmieniem - jeśli trzeba kręcić to znaczy, że jest źle nagrana.

valdiCzy są jakieś wzmacniacze gitarowe, których brzmienie wyjątkowo dobrze "siedzi w miksie"? Jeśli tak, to które?

Błażej DomańskiSą:

Hiwatt DR103,
Marshall Plexi 50 i 100 watt,
Fender deluxe reverb,
Fender Princetone,
Vox ac 15,
Vox ac 30,
Supro,
JCM800,
Marshall Bluesbreaker.
unguisCzy często w studiu korzysta się z takich wynalazków jak Eleven Rack, Axe-FX, PODy lub inne symulatory wzmacniaczy?

Błażej DomańskiOdmawiam nagrywania jeśli gitarzysta przyjeżdża z podem.

igorroCzy z współcześnie produkowanych wzmacniaczy jest coś warte uwagi ?

Błażej Domańskiigorro oczywiście Twoje genialne wynalazki, które są zmyślną hybrydą wszystkich tu wymienionych.

igorrohehe .. nie o niech myślałem.

Błażej DomańskiIgorro NIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE większość butików brzmi tak, aby bogaci gitarzyści nagrywający sample na Youtube mogli być szczęśliwi z gumowego ciągnącego brzmienia, które nie sprawdzi się w kapeli. Jakość współcześnie produkowanych transformatorów jest taka sobie, jak ktoś jest wrażliwy na brzmienie polecam jednak staruszki. Reedycje wzmacniaczy nie dorównują zwykle oryginałom, wyjątek vox ac30 i niektóre marshalle - ciągle brzmią świetnie

valdiCzy ustawiasz gitarzyście gałki we wzmacniaczu, czy tez kręci sam aż osiągnie wymagane brzmienie?

Błażej DomańskiTo zależy od gitarzysty, zwykle ukręcam brzmienie sam w porozumieniu z jego gustem estetycznym.
ejayCzy we wzmacniaczach tranzystorowych trzeba zwierać send z return bądź do send wkładać samego jacka gdy pętla jest niewykorzystana?

Błażej Domańskiejay to zależy od konkretnej konstrukcji

solareclipseJest ograniczenie dotyczące gitarzystów z POD'ami czy innymi cyframi. Czy ktoś z gitarą poniżej pewnego "standardu" może liczyć na przysłowiowe papa? Jakie są kryteria odnośnie sprzętu?

Błażej DomańskiNie, przecież ludzie nie mają kasy, mam w studiu z pięć dobrych wzmaków do różnych celów gitarki też się znajdą, nie masz swojej dobrej to Ci damy.

valdiCzy któreś ze światowych produkcji uznajesz ze wyjątkowo genialnie nagrane, zmiksowane, będące niedoścignionym wzorem? Jeśli tak to które?

Błażej DomańskiValdi, mówimy o lach obecnych czy minionych? Większość genialnych z punktu widzenia gitary nagrań miało miejsce w latach 70siątych z ostatnich wyróżnia się RHCP, Audioslave, David Gilmour, John Mayer.

valdiRaczej o minionych.

Błażej DomańskiPink Floyd wszystko, najbardziej “Dark Side of the moon”, “The wall”;

Animals;
Whisbone Ash;
Machine head, “Burn”;
Deep purple;
Wczesny Peter Green;
King Crimson, “Red”, “In the court of the crimson”;
Al Di Meola, płyty z okresu czarnego Customa;
Większość partii Andy Latimera o oczywistościach pokroju Hendrixa nie wspomnę;
Na nowych płytach Roberta Planta gitary brzmią świetnie.
unguisz mojej strony teraz pytanie odnośnie gitar rytmicznych i ich selektywności w samym miksie. Dążąc np. do tego, żeby stopa była potężna przykrywamy gitarę i na odwrót. Jak znaleźć złoty środek?

Błażej DomańskiRytmiczne nagrywasz z małym przesterem na mocno rozkręconym wzmacniaczu nie przesadzasz z dołem i grasz ultra precyzyjnie. Podcinasz im dół w okolicy 160hz, na stopie wycinasz środek typu 300-500hz i już jest miejsce na gitary. Oczywiście są wyjątki ale to taki najbardziej popularny sposób.

unguisA kompresja?

Błażej DomańskiTypowy La2a - zostawiasz atak czyli powiedzmy 20-30 ms, 4:1, 100ms release i kompresujesz tak 3-4 dB niestety na pluginach zwykle zaczyna się już wtedy papier... i nic z tym nie zrobisz. Na stopie mocna kompresja 4:1, atak 30 do 50 ms aby nie straciła punchu.

ChrustaMożesz polecić jakąś książkę, poradnik, etc, dot. pracy w studiu, którą może sam czytałeś?

Błażej DomańskiCo do książek Bob Katz “The Art and Science of Mastering” - świetne podstawy.

thesylwaJak się domyślam pracujesz na cyfrowym stole, jak to wygląda od strony miksowania z sobą sygnałów, to dalej cyfra czy już analog?

Błażej DomańskiNie mam stołu nagrywam wszystko w protools tak aby brzmienie było zbliżone do finalnego (przez kompresory analogowe, czasami nawet eq).
Na protools robię edycję (wycięcie szumów, fady, a nie prostowanie leni, którym nie chciało się ćwiczyć) z protools, traktowanego jako magnetofon, wychodzę na sumator analogowy poprzez szereg analogowy eq i kompresorów, na sumie mam dwa trzy kompresory masteringowe i eq, tym wchodzę w przetwornik masteringowy 2 kanałowy.

Chrusta"przetwornik masteringowy 2 kanalowy" możesz sprecyzować?

Błażej DomańskiPrism AD2 cena 8500USD numer seryjny naszego 136.

thesylwakonkretnie to co to za sumator?

Błażej DomańskiDangerous Two Bus, ale robi się w tej chwili dla nas mega wypas mojego projektu na zamówienie.

igorroCzyli fizyczne miksowanie traków jest w domenie analogowej?

Błażej DomańskiIgor tak można przyjąć oczywiście z pro tools idą subgrupy np. 7 śladów basu idzie na jedno wyjście analogowe, a gitary rytmiczne z kilku mikrofonów na parę stereo, ale o ile cyfry nie słychać na miksie kilku śladów to przy wysokim RMS= miksie całości zaczyna być słychać jej "papierowość" i tutaj miks analogowy jest nie do zastąpienia.

unguisCzy da się uzyskać głośny master w domu?

Błażej DomańskiGłośny da się, to zależy od umiejętności masteringowca, natomiast czy ładnie brzmiący i głośny... Jeśli przeniesiesz sobie do domu analogowy sprzęt masteringowy, a kolega zrobił miks w domenie analogowej to oczywiście tak, ale jeśli pytasz czy nagrywając na domowej karcie w oparciu jedynie o pluginy możemy uzyskać na tyle soczysty miks aby po doprowadzeniu do standardów wysokiego RMS brzmiało to przyjemnie to niestety odpowiem, że nie.

Klamot18Błażej - czy Twoim zdaniem gitara elektryczna jest instrumentem tej samej klasy co np. pianino? Czy może jest to zabawka bez duszy?

Błażej DomańskiJedynie fortepian i instrumenty smyczkowe w rękach wirtuozów są w stanie przebić możliwości "przekazu emocjonalnego i kreacji artystycznej" dostępnej gitarzyście eklektycznemu.

Klamot18Czyli nie uważasz, że to tylko elektronika?

Błażej DomańskiKlamot tylko elektronika to dla mnie... sprzęt grający przez midi, wszelkiej maści klawisze stworzone do imitacji prawdziwych instrumentów.

thesylwaCo robisz aby wokal był na pierwszym planie, jak się to mówi, wylewał się z miksu?

Błażej Domański1. Musisz mieć świetnego wokalistę, bez tego nic Ci nie pomoże. Potem drogi mikrofon np. Brauner VM1, dobry selektywny preamp, kompresja pozostawiająca nietknięty atak ewentualnie podbicie okolic 20000 32000Hz tzw pasmo air, czasami korekcja w okolicy 1500-5500Hz wyciągasz co ładne, chowasz co brzydkie:) i oczywiście 0 autotune.

ChrustaCzy stosujesz jakieś dodatki do wokalu, oprócz kompresora, itp.?

Błażej DomańskiTo zależy- czasami duble, czasami chcesz uzyskać ambientowe brzmienie i nagrywasz parą stereo....

valdiA możesz zdradzić sekretne częstotliwości, które wyleją gitarę prowadzącą z miksu?

Błażej Domańskivaldi, okolice 12 w dobrym wzmacniaczu, dobra klasyczna gitara i przede wszystkim ręka wykonawcy i mózg aranżera:) Dobre aranże miksują się same, złym nie pomogą żadne sekretne częstotliwości.

LeoJeszcze wróćmy na moment do sprzętu - jakim urządzeniem/interfejsem "wypuszczasz" sygnały z ProTools do toru analogowego, w którym powstaje finalny miks?

Błażej DomańskiLeo, w tej chwili mam 32ślady po nowych Interfaceach Pro Tools HD i 32 po niebieskich.

unguisCzy uważasz, że przez taki rozwój branży recordingu studia nagraniowe mają problem ze zdobyciem klienteli?
Błażej DomańskiHome recording jest świetny do ćwiczenia i demówek, do tego go wymyślono ludzie nagrywają tak teraz płyty i te niestety brzmią skandalicznie... to jest problem. Ja jestem nastawiony na produkcje audiofilskie lub dobrze brzmiące. Pracuje z ludźmi, którzy wiedzą, że tego brzmienia nie osiągnie się w domu więc mi home recording pracy nie podbiera :) ponadto home recording= zalew amatorskiego badziewia, w którym coraz trudniej znaleźć dobre produkcje= obniżenie statusu społecznego muzyki jako dobra kulturowego.

ChrustaWszystkie produkcje homerecordingowe, które słyszałeś były kiepskie? czy może trafiłeś na coś dobrego?

Błażej DomańskiSłyszałem wiele świetnych numerów nagranych w domu, ale jakość brzmienia kwalifikowała je do ponownego nagrania.

igorroJakie Twoim zdaniem "dobre rockowe nagranie" made in Poland z ostatnich np. 2 lat ?

Błażej Domańskipłyty perfektu z lat 80siątych które nagrywał Wojtek Przybylski.

igorroAle to starocie, chodzi o nowe produkcje.


redakcjapewnie „biały” Hey ;)
Błażej DomańskiDobrze brzmiących nie znam... choć większość słyszałem. Podoba mi się jedna którą nagrałem sam... ale nie wypada się chwalić biały Hej IMO brzmi beznadziejnie. Problem nie jest IMO w braku studiów i producentów, tylko w mentalności muzyków, którzy chcą jedynie kopiować zachodnie wzorce.

ChrustaJakiego sprzętu używałeś do nagrania tej twojej produkcji?

Błażej DomańskiChrusta przede wszystkim miałem moim zdaniem dobrych muzyków z oryginalnymi pomysłami sprzęt i realizator bez dobrej muzyki do nagrania nie są wstanie nic zrobić. Realizator i producent jest od tego aby nie spieprzyć waszej muzyki coś pomóc ale nie wykreować to wasza robota:)

ChrustaRozumiem... sam się spotykam z tym problemem, jak mi znajomi czasami podsyłają ścieżki z których ni w ząb nie da się wyciągnąć dobrej muzyki : )

igorroBłażej , wróćmy do "kopiowania zachodnich wzorców" . Nie mam nic na przeciwko temu , by się pojawić "polski SRV" / co w tym złego?



Błażej DomańskiJa też nie mam, ale ludzie kopiują to co najprościej skopiować szmirowaty poprock. W Ameryce ludzie inspirują się całą powstałą dawniej muzyką a u nas tym co obecnie jest na topie...
Takim zapasowym SRV jest teraz Mayer... u nas jest pary starej daty gitarzystów którzy mogli by nagrać tego typu płyty ale nie są medialnie na tyle aby zainteresować koncerny:((((((

igorroUmalujemy Leszka i będzie medialny.

Błażej DomańskiLeszka, Jurka Styczyńskiego, Kozakiewicza i przynajmniej pięciu innych starszych Panów z gitarami:)

LeoŻyjemy w czasach DAW... Czy komputer, którego używasz do edycji, a później do miksu też jest zbudowany "studio grade"?

ChrustaO właśnie, mógłbyś jeszcze podać parametry tego komputera?

Błażej DomańskiChrusta o co pytasz? jeśli o konkretny sprzęt który obecnie używam to łatwiej będzie przez telefon

LeoCo do komputerów - ja miałem raczej na myśli budowę komponentów - typu bezgłośny zasilacz w osobnej puszce, specjalnie ekranowana obudowa, ekranowany monitor, itp - jak wiadomo to tałatajstwo sieje

ChrustaA mi o procesor, pamięć ram, itp. : )

Błażej DomańskiChrusta- w studiach nagrań dominują wyłącznie maki - mniej się wieszają co jest tu najistotniejsze topowy mac pro załatwia sprawę

Leoi to mi wyjaśniło wszystko.

igorroBłażej .. Żaden Gibson LP nie stroi .. Zgadzasz się?

Błażej DomańskiZgadzam się menzura 24 i pół powoduje, że w pewnych tonacjach pewne współbrzmienia po prostu nie zabrzmią mistrzowie tego instrumentu wiedzą jak tego unikać. Cudowne brzmienie do solówek w których zawsze można nadrobić strój artykulacją... riffów kwart kwint i prostych współbrzmień ale niestety strato i tele zawsze będą sprawdzać się lepiej tam gdzie chcemy zagrać więcej dźwięków na raz

valdiCzy gitary wyposażone w któreś typy pickupów (humbuckery/single, pasywne/aktywne) miksuje się łatwiej, czy też nie ma to w ogóle znaczenia?

Błażej Domańskivaldi jestem fanem singli bo dobry gitarzysta zwykle więcej zdziała artykulacją - szersze spektrum brzmień z samej ręki, żywsze brzmienie. Ale instrument dobierasz do sytuacji muzyczne,j prosi się o Les Paula bierzemy LP potrzebne ES335 proszę Jazzmaster jak najbardziej. Jak chcecie instrument uniwersalny to musicie mieć strato - najtrudniej się na nim gra ale potem np nie ma problemu z przejściem na Les Paula jak zaczniecie grać w odwrotnej kolejności może być ciężko. Pamiętajcie święta trójca : Strato, Tele, Les Paul, Potem ES335 SG Rickenbacker Gretch Jazzmaster są to instrumenty, na których zagracie większość rzeczy. Nie polecam zaczynać przygody od wyścigówki :)

LeoChciałem zapytać o to samo co valdi, ale w odniesieniu do basówek.

Błażej DomańskiLeo mam 4 Jazz basy wyprodukowane przed rokiem 1978 i dwa precision wyprodukowane w 1982 jeśli pytasz co się najbardziej sprawdza to jazz bass. Z tzw. nowoczesnymi basami NTB egzotyk aktywna elektronika są zwykle problemy z uzyskaniem selektywnego brzmienia w miksach. To instrumenty zwykle do grania solo lub zalewania nieczytelnym dołem.

ChrustaTrudne miałeś początki? skąd wziąłeś fundusze na budowę studia?

Błażej DomańskiChrusta pracuje w studiach, których nie jestem właścicielem ich utrzymanie i wyposażenie kosztuje majątek.

ChrustaAaa, ok, teraz rozumiem, dzięki.

Błażej Domańskichrusta, po wydziale, który kończyłem, Akustyka na Politechnice Wrocławskiej, w branży pracują dwie na 25, które oddały ze mną dyplom - to zawód dla pasjonatów, którzy nie mają poza tym praktycznie życia prywatnego.

celofanJakie wg Ciebie są optymalne głośności (RMS)w dobrze nagranych produkcjach (powiedzmy dla metal- rock) jakiego rodzaju pomiary stosujesz , do czego porównujesz. Jaki pomiar i jakim sprzętem?

Błażej DomańskiRMS staram się aby nie był większy niż Revelations Audioslave choć wolałbym aby wróciły czasy 12 i14dB RMS to dla mnie poziom optymaly - miks brzmi dobrze jest sklejony ale nie jest przepompowany. Pomiary RMS - większość Limiterów masteringowych ma bardzo dokładne mierniki - ważny jest też pomiar na tzw ucho RMS nie mówi wszystkiego:)

celofanRozumiem. A czy do "radia" stosujesz oddzielnie spreparowane nagrania czy jest to ten sam mix/master? jak to się ma do teledysku/ów?

Błażej DomańskiCzasami robi się miksy z większą ilością wokalu i wyciętymi solówkami ... Każde radio ma inaczej ustawiony kompresor emisyjny więc musiałbyś robić oddzielny master pod każde radio.
celofanCzy spotkałeś się z sytuacją że jakieś medium i procesor emisyjny zniszczył Twoje nagranie? Przyznam się, że (zapewne z niedoświadczenia)że to co myślałem, że jest dobre było bardzo kiepskie i na odwrót, co mnie wydawało się "bezbarwne” o dziwo w TV fajnie zagrało.

Błażej DomańskiNiestety tak :( Uczymy się cały czas jak nasze nagrania będą brzmiały w radiu, w którym parametry emisyjne ustawia często niedoświadczona osoba pod swój "gust".

celofanZmierzam do tego że czasem "dobry mix" może zniszczyć intencje autora/artysty i pozostaje technologia, która oczywiście wymaga nagięcia się i kompromisu przykładem są gitary, które gdy mają dużo dołu na paczkach totalnie mulą nagrania a propos jak mniej więcej podcinasz gitary?

LeoW jaki sposób najczęściej nagrywasz gitary? Głównie mikrofon, czy zdarza Ci się nagrać "czysty" ślad? Masz jakieś patenty na dobre "omikrofonowanie" paczki?

Błażej DomańskiPodstawowa sprawa 2 sm 57 jeden w środek membrany, drugi pod kątem na resor - brzmienie najbardziej bliskie temu co słyszymy na żywo. Na tym preamp neve 1073 za tym 2la2 za tym fatso za tym dobry konwerter, jeśli nie brzmi to problem jest gdzie indziej:) Są sposoby na nagrania ambientowe np. u87 albo wstęgowy Royer z większej odległości ale musimy mieć wtedy większe i bardzo dobrze brzmiące pomieszczenia.

LeoCzy wyjaśnisz fenomen SM57? I powtórzę pytanie unguisa, dlaczego PODom mówimy do widzenia?

Błażej DomańskiSm 57 jest stworzony do gitary -ma środek i kompresje, który znakomicie osadza brzmienie gitary w Miksie. Mikrofony pojemnościowe zwykle dają zbyt dużo brudów i jazgotów. Wstęgi są za ciemne, albo nie wytrzymują ciśnienia. PODom mówimy „do widzenia” z tego samego powodu, dla którego większość społeczeństwa woli obcować z żywą kobietą niż z gumową lalką. Symulują coś czym nie są, zabijają artykulacje sprawiają, że całe nagranie brzmi papierowo i wali cyfrową siarą itd.

igorroIMO SM57 to "dziwny" majk.. Słabe piece na nim siarzą niemiłosiernie.

Błażej Domańskijeśli macie jeden sm57 to postawcie go tam gdzie kopułka łączy się z membraną to rozsądny kompromis pomiędzy atakiem a pełnią brzmienia

ChrustaA co z często polecanym sposobem - 1/3 od brzegu głośnika, lekko pod kątem, skierowanie na membranę? 1/3 od brzegu, albo kopułki, juz nie pamiętam.
o, znalazłem, cytuję z innej strony: "mikrofon ustawiasz nie na środku głośnika ale w ok. 1/3 promienia głośnika od środka. Mikrofon kierujesz prostopadle do membrany, odległość od membrany jest taka jak odległość mikrofonu od brzegu głośnika"



Błażej DomańskiJak zobaczysz gdzie gończy się korektor fazy, to zrozumiesz, że to praktycznie sposób, który opisałem. Aczkolwiek zawsze nagrywam głośnik przynajmniej dwoma mikrofonami - pełniejsze brzmienie lepiej siedzące w miksie.

ChrustaWłaśnie też tak robię, słuchawki na uszy, jedną ręką coś gram, a drugą ustawiam mikrofon i szukam brzmienia jakie mi się spodoba, ale ciekawy jestem tej "złotej" rady którą zacytowałem i obydwa majki sumujesz w mono? później operujesz już tym zmiksowanym sygnałem z dwóch majkow?

Błażej DomańskiChrusta, czasami sumuję 4 majki... czasami fajnie rozłożyć to w panoramie, czasami w mono - sztywnych reguł nie ma.

unguisBłażeju, nie przesadzasz aby? Jednak multiefekty są wykorzystywane dosyć często i gęsto - Petrucci na najnowszej płycie grał praktycznie tylko na Axe-Fx, Vai również go używa. Tomasz Yony Jońca gra na Eleven Racku, Tosin Abasi - kolejny użytkownik Axe-Fx. Chyba jednak nie jest tak źle jak uważasz.

Błażej Domański1. Nie cenie specjalnie brzmienia gitarzystów, których wymieniłeś, porównanie podów z oryginałami jest bezlitosne 3. jeśli zapłacili by Ci pokaźną sumkę za reklamowanie jakiejś rzeczy to co nie skłamałbyś w wywiadzie do gazety dla amatorów i fanów???

unguisOczywistym jest fakt, że symulacja nigdy nie zagra jak prawdziwy wzmacniacz, nie ma co oponować niemniej symulacje są na tyle wysokim poziomie, że jednak są używane.

celofanTylko tę żywą babę trzeba karmić i znosić jej kaprysy. Myślę, że ci co wyrośli już z dużych wzmacniaczy chcą mieć święty spokój, a zajebistą paczkę przecież zawsze mamy w studio, gdzie zawodowy realizator i tak przepuści przez guitar riga.

Błażej DomańskiPanowie, ważne wzmacniacza nie stawiajcie w rogu i na podłodze - będzie buczeć dołem - zwykle na stabilnej podstawie odezwie się lepiej - równiej pasmowo.
Celofan ludzie z twoim podejściem odpowiedzialni są za skandaliczną jakość powstałych w dzisiejszych czasach płyt. Powiedz to np. Warenowi Hades, który na nagraniach używa kilkunastu wzmacniaczy.

ChrustaA ja mam takie pytanie, bo mówiłem że się zapytam... jaki browar najbardziej lubisz? : )

Błażej DomańskiNie pije piwa.

ChrustaOk, rozumiem : )



LeoBłażej, wspomniałeś o "dobrze brzmiących pomieszczeniach" - czy jest jakiś wyróżnik takich pomieszczeń, cecha o którą trzeba w nich zadbać?

Błażej DomańskiLeo zależy co potrzebujesz - przytłumione małe pomieszczenie daje czytelność i kopa. Duże z ładnym pogłosem otoczkę akustycznego ambientu, wielka hala brzmienie rozmyte, które też czasami jest tym czymś... generalnie niestety chodzi o pomieszczenia zaprojektowane pod kątem równego przenoszenia, zwłaszcza środkowych pasm częstotliwości

Leo Wszystko jasne, dzięki.

Błażej DomańskiPanowie reszta telefonicznie jeśli jakieś konkretne pytania pozdro !!!)))

redakcjaDzięki jeszcze raz. Chętni na konsultacje, proszę o priv.

0 Komentarze